Annonce
Parkering

155 tomme parkeringspladser i kælder: Mulig gråzone i lovgivningen skal nu undersøges

En parkeringskælder i Nordvest står tom. Den var et must for, at byggetilladelsen gik igennem tilbage i 2006. Forvaltningen kan ikke gøre noget for at sikre, at den bliver brugt efter formålet. Foto: Rebecca Veinø Johansen
Forvaltningen godkender byggetilladelser, hvori der er krav til parkering. Hvad der sker med parkeringspladserne efterfølgende er ikke deres bord. Boligministeren går ind i sagen.

I Nordvest ligger en parkeringskælder med 155 tomme parkeringspladser. Kælderen kunne man læse om i NordvestLIV tilbage i oktober. Under vores research til historien om de mange tomme parkeringspladser, som dagligt skaber frustration hos beboere i området, blev vi på redaktionen gjort opmærksom på, hvorfor det overhovedet er muligt, at en kælder som denne kan stå tom, selvom den i en byggetilladelse spiller en ualmindelig stor rolle.

Hvordan det?! Jo, for når man bygger et lejlighedskompleks, som det der ligger oven på den tomme parkeringskælder ved Hulgårdsplads i Nordvest, så skal bygherren kunne dokumentere, at det anførte parkeringspladskrav er opfyldt i byggeprojektet for at få godkendt sin byggetilladelse.

Det giver på mange måder mening, når man som her opfører et stort antal lejligheder -  noget der er en reel risiko for vil belaste området på parkeringsfronten. Hvad, der skaber en undren, er at teknik- og Miljøforvaltningen, som netop sidder og godkender disse byggetilladelser efterfølgende ikke kan sikre, at parkeringspladserne nu også bliver brugt - hverken som parkering til de opførte lejligheders beboere - eller i det hele taget bliver brugt som i tilfældet med parkeringskælderen med de 155 tomme pladser.

Annonce

Det er interessant at undersøge, om det eksempel I giver her, er noget som sker over en bred kam. Vi har jo netop lavet loven for ikke at presse parkeringen ud på gaden, når der bygges et lejlighedskompleks, som det i Nordvest. Sker det, så er loven uhensigtsmæssig.

Kaare Dybvad, Boligminister

Her skal det indskydes, at ejeren af lejlighedskomplekset og ejeren af parkeringskælderen ved Hulgårdsplads i dag ikke er den samme, hvilket meget vel kan være skyld i, at parkeringskælderen i dette tilfælde står tom.

Sådan er loven

Hos NordvestLIV har vi forhørt os hos Teknik- og Miljøforvaltningen, som hver dag sidder og godkender byggetilladelser. For er der reelt ingen mulighed for fra forvaltningens side at åbne en tom parkeringskælder, som den ved Hulgårdsplads, når der i området efter sigende er mangel på parkering?

Vi spurgte forvaltningen:

Vil det være muligt at ”tvinge” de 155 parkeringspladser i brug, da de indgår i byggetilladelsen for den ejendom, som ligger oven på parkeringskælderen? En byggetilladelse som Teknik- og Miljø forvaltningen godkendte tilbage i juli 2006.

- Nej, det er der ikke hjemmel til fra vores side, oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen kort og præcist til NordvestLIV

Vil det sige, at det er muligt at opføre parkeringspladser til et byggeri for at opnå en byggetilladelse for en ejendom, hvortil der er krav til parkeringsforhold, hvorefter man blot efter opførsel spærrer af for disse parkeringspladser og aldrig lader dem benytte?

- Parkeringspladserne skal være etablerede og tilgængelige, og de må ikke bruges til andet end parkeringspladser. Parkeringspladserne i parkeringskælderen er ikke offentlige parkeringspladser, men private parkeringspladser som ejeren kan udleje til en pris, som han/hun selv fastsætter. Med andre ord er der ikke noget i vejen for, at ejeren af parkeringskælderen aflåser kælderen og kun giver adgang til dem, der vil betale prisen for en parkeringsplads i kælderen. Ejeren kan også vælge at sælge parkeringskælderen til for eksempel en virksomhed, der lever af at udleje parkeringspladser, oplyser teknik- og Miljøforvaltningen.

Underminerer det ikke hele formålet med at sætte kravet til parkeringspladser ind i en byggetilladelse?

- Vi forholder os udelukkende til de lovgivningsmæssige rammer, oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen.

Forvaltningen har altså ikke mulighed for at gribe ind i en sag som denne. De har simpelthen ikke de lovmæssige værktøjer, der skal til, for at sikre at de parkeringspladser, der skal få byggetilladelsen gennem nåleøjet, nu også bliver brugt - og dermed ikke belaste området.

Annonce

Gråzone skal undersøges

Jonas Bjørn Jensen(A), medlem af Borgerrepræsentationen stiller ligesom NordvestLIV sig undrende overfor de mange tomme parkeringspladser i kælderen.

- Når vi stiller krav til parkering i lokalplanen, når der bliver bygget, så skal det punkt naturligvis også overholdes. Derfor er det også helt vanvittigt, at der står 155 tomme parkeringspladser aflåst hen. Jeg har efter jeres henvendelse rejst problemet overfor Boligminister Kaare Dybvad Bek, som vil kigge ind i den mulige gråzonen, så vi i fremtiden kan undgå et tilfælde som dette. Jeg er meget positiv over, at han reagerer på det, siger Jonas Bjørn Jensen og fortsætter:

- Som parti vil vi gerne have bilerne væk fra gaden. Derfor giver parkeringskældre også så god mening. I det her tilfælde er der helt konkret 155 tomme pladser. Kunne man bare få en tredjedel af bilerne fra Nordvests gader ned i den kælder, så ville der være endnu mere plads til træer og plantekasser. Jeg synes, at det her er et godt eksempel på, hvor hurtigt vi kan rykke, når vi har et demokratisk socialdemokrati lokalt og i regreingen, afslutter Jonas Bjørn.

NordvestLIV fangede også Boligminister Kaare Dybvad Bek(A) og fremlagde ligesom Jonas Bjørn Jensen vores undren over, hvordan et scenarie som det med de 155 tomme parkeringspladser kan forekomme.

- Vi sidder lige nu og forhandler om planloven, og jeg vil helt klart bede om en redegørelse på baggrund af jeres henvendelse. Det er interessant at undersøge, om det eksempel I giver her, er noget som sker over en bred kam. Vi har jo netop lavet loven for ikke at presse parkeringen ud på gaden, når der bygges et lejlighedskompleks, som det i Nordvest. Sker det, så er loven uhensigtsmæssig. For kan man ikke bruge pladserne, så ødelægges hele idéen med punktet i byggetilladelsen, hvorfor vi skal undersøge omfanget nærmere, siger Boligministeren til NordvestLIV og fortsætter:

- Oplever vi, at der er tendensen til aflåste og ubrugte parkeringskældre rundt om som led i en eventuelt gråzone i lovgivningen, så vil det være værd at se nærmere på, hvordan vi så sikrer parkering til rådighed i lokalplanen fremover, afslutter ministeren.

Annonce
Kaos

Københavnere må lede i timevis: Hvorfor er der ikke parkeringspladser til alle med en p-licens?

Fødselsdags-koncert

Hjalmer Larsen gav den gas på Frederiksberg Rådhus: Avisen fejrede fødselsdag

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Øjenvidne

Mille gik forbi gerningsstedet fem minutter efter drabet: Det er meget bekymrende

Alarm 112

Metroens cityring brød sammen i fredagsmyldretiden

Skuddrama

Skuddrama på Sorgenfrigade: Erhvervsdrivende skræmt fra vid og sans

Skuddrab

Hemmeligt møde førte til drabet i Sorgenfrigade: Sådan er bande-situationen lige nu

Mette Frederiksen beklager butiksbesøg uden mundbind

Rigshospitalet

Signe mangler fire kollegaer: Rigshospitalet aflyser hjerteoperationer på grund af mangel på sygeplejersker

Byfornyelse

Sebastian er frustreret: Rantzausgade har fået en fed fuck-finger i julegave

Det sker

Forkæl dine smagsløg: Kig forbi Østerlandsk Thehus på fredag

Trafik

Jens turde ikke krydse perron: Retter kritik af DSB

For abonnenter

En hel togkupé undlod at tage mundbindet på mellem Esbjerg og Odense: Nu kalder andre borgere deres opførsel 'svinsk' og kræver reglerne overholdt

Ballade i nattelivet

Heste og flere betjente på gaden: Politiet styrker indsatsen i nattelivet

Sure smileys

Spisested holdt sur smiley skjult: - Jeg føler mig hårdt behandlet

112

Hunde gik til angreb: Fem gymnasieelever på hospitalet

Annonce