Annonce
Debat

Busbetjeningen på Frederiksberg er rigtig god - og det bliver den ved med at være

Nikolaj Bøgh (K) og Alexandra Dessoy (K) mener, at at Frederiksbergbusserne er et godt supplement til den almindelige busdrift - også når den nye busplan træder i kraft. Pr-foto

Debat: Man kan godt blive bekymret, når man i FrederiksbergLIV læser, at der vil ske en .

Det er nok også en overskrift, der ikke er helt dækning for. Som det også fremgår af artiklen, sker der nemlig det, at to af de tre særlige Frederiksbergbusser, nemlig linje 71 og 74, i fremtiden kører en gang i timen i stedet for to. Den tredje Frederiksbergbus, linje 72, kører som den plejer.


Annonce

Samtidig viser tallene klart, at busserne har meget lav belægning.


Da vi diskuterede bussernes fremtidige køreplan under budgetforhandlingerne, var det vigtigt for os konservative, at alle tre Frederiksberg-busser blev bevaret, da de udgør et særligt og meget påskønnet tilbud til vores ældre, som har brug for at komme rundt inden for kommunens grænser. De bliver derfor alle tre ved med at køre af deres sædvanlige rute, som vi kender det.

Men samtidig viser tallene klart, at busserne har meget lav belægning og suverænt er de busser, som kører på Frederiksberg, der har det højeste tilskud pr. passager. På en del ture er vi helt nede på fem passagerer i gennemsnit. Det er ikke økonomisk ansvarligt med så få passager, og det er heller ikke godt for klimaet, at busser kører halv- eller heltomme rundt.

Derfor synes vi godt, der kunne findes en bedre balance, så vi både passer bedre på pengene og tænker mere bæredygtigt. Men der kan ikke være tvivl om, at Frederiksbergbusserne er et rigtig godt supplement til den almindelige busdrift, og med den nye køreplan er vi også med til at fremtidssikre dem som en del af en rigtig god busbetjening på Frederiksberg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
BYLIV

Her er forvandlingen af Skolen ved Sundet

Annonce