Annonce
Byliv

Café-ejer ramte bunden og satte livsværket til salg: Nu er det kun kunderne, der kan redde ham

Sol Wingfield Digby håber på, at en god start på genåbningen kan redde hans livsværk. Foto: Jens Mouvielle
‘Til salg’-skiltet på facaden har rystet stamkunderne hos den populære familie-café Mælk og Honning. Men selvom nedlukning og uforudsigelighed har presset ejeren til det yderste, er alt håb endnu ikke ude.

Sol Wingfield Digby vinker og smiler, mens han flyver rundt for at bære ting fra bilen ind i sin café på Gammel Køge Landevej 22M i Valby. Han og medarbejderne har nemlig travlt, for det da så allermørkest ud, kom livlinen med regeringens udvidelse af genåbningen, og som de andre hungrende caféer har de åben for gæster igen fra 21. april.

Sol Wingfield Digby er født i London og har rejst rundt det meste af sit liv. For en håndfuld år siden slog han sig ned i København, hvor han bor sammen med sin kone og to små børn. I 2019 åbnede han Mælk og Honning med tanken om at lave en famiiliecafé med god mad og et stort legerum, så forældre med børn havde de samme muligheder for at tage ud og spise som alle mulige andre.

Opstarten gik stille og roligt fremad, og caféen blev mere og mere integreret i Valby. Men lige da han begyndte at lave profit på sit livsværk, ramte første nedlukning og grundet en lille kompensation måtte han betale 80 procent af de faste omkostninger ud af egen lomme.

Annonce

- Det har været en utrolig hård og frustrerende tid. I begyndelsen var jeg optimistisk og tænkte, at det var et spørgsmål om få måneder, før vi kunne lukke op igen, men nedlukningen varede længere end jeg frygtede. Da de lukkede ned igen i vinter, ramte jeg bunden, siger Sol Wingfield Digby og fortsætter:

- Jeg kunne ikke se mig ud af konsekvenserne længere. Kassen er tom, jeg skylder både husleje og andre faste udgifter væk, og derfor så jeg ingen anden udvej end at sætte det her sted til salg. Jeg har kæmpet så længe, jeg kunne, men jeg har to børn og en kone, hvis indkomst vi lever af, jeg skal tage hensyn til, og derfor tog jeg beslutningen.

Stadig håb

Ikke længe efter, Sol Wingfield Digby satte sin café til salg gennem Butikskompagniet, blev det bekendtgjort, at caféer og restauranter kunne åbne for først udeservering og nu også indendørs servering.

Det giver indehaveren håb om, at livsværket kan blive reddet på målstregen. Derfor håber han, at noget af det momentum, Mælk og Honning havde opbygget inden nedlukningen, vender tilbage - også selvom en del af stamkunderne er folk, der arbejder i de omkringliggende virksomheder, men som nu sidder på hjemmekontoret.


Det har været en utrolig hård og frustrerende tid. I begyndelsen var jeg optimistisk og tænkte, at det var et spørgsmål om få måneder, før vi kunne lukke op igen, men nedlukningen varede længere end jeg frygtede.

Sol Wingfield Digby, indehaver af Mælk og Honning


- Jeg har altid levet af at drive café. Det er dét, jeg kan. Derfor håber jeg inderligt på, vi kan redde os. Her er en fantastisk stemning, og det er så givende at se ens kunder vende tilbage, møde hinanden og udvikle nye venskaber i min café, siger Sol Wingfield Digby og fortsætter:

- Med lidt held kan vi holde skruen i vandet og bygge os selv op igen, men jeg tror, det vil tage os et år at komme tilbage til der, hvor vi var før første lockdown.

Annonce

Særlig kontrakt

De bekymrede valbyborgere og udefrakommende stamgæster har kunne konstatere, at ‘til salg’-skiltene på Mælk og Honnings facader er blevet taget ned.

Det viser det nye mindset som hele holdet i Mælk og Honning arbejder ud fra, men der er indgået en kontrakt med firmaet Butikskompagniet om, at Sol Wingfield Digby skal acceptere tilbud, der matcher hans krav, hvis han får et tilbud i løbet af det næste stykke tid.

Mælk og Honning er en hyggelig café i Valby, der stadig kan redes trods en hård tid under lockdown. Foto: Butikskompagniet


- Jeg har mulighed for at betale mig fra at sælge, hvis situationen skulle opstå, så derfor knokler jeg og mine gode medarbejdere på, og så krydser vi alt for, at vi kan vende den her triste situation, siger han og slår fast:

- Vores udlejer har i hvert fald været meget tålmodig og vist os stor forståelse, og det samme har vores leverandører. Det er deres skyld, vi har en chance for at overleve, og med et lille mirakel kan vi fortsætte det her livsværk. Det håber jeg på, vi får.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce