Annonce
Trafik

Den sidste del skal også med: Forslag om smallere vej og mere grønt i den østlige del af Nordre Frihavnsgade

Visualisering af idéen til Nordre Frihavnsgade mellem Strandboulevarden og Østbanegade. Illustration:  Ole Kassow og Fabio Mascio
Ole Kassow, som stod bag idéen om en cykelgade i Nordre Frihavnsgade, der bliver til virkelighed, har nu udarbejdet et forslag til den sidste del af gaden. Politikere er positive.

Nu skulle det være ganske vist, Nordre Frihavnsgade laves om til en cykelgade næste år.

Men der mangler en del af gaden i projektet. Den sidste del af frihavnsgaden mellem Strandboulevarden og Østbanegade er der ikke planlagt forandringer på. Det er en bred gade med smalt fortov uden træer og uden det varierede butiksliv, som præger resten af Nordre Frihavnsgade.

Det skal der rådes bod på, mener Ole Kassow, som i 2014 sammen med to andre stod bag det forslag, som inspirerede Københavns Kommune til de forandringer, som nu skal ske i resten af Nordre Frihavnsgade.

Annonce

Bevarer parkeringspladser

Han har nu i samarbejde med Fabio Mascio udarbejdet et forslag til det sidste stykke af gaden. Ifølge dette forslag skal strækningen ikke omdannes til en cykelgade, men der skal skaffes mere plads til cykelparkering og mere plads til træer og bænke uden at nedlægge p-pladser til biler.


Vi har et kæmpe problem med parkerede cykler. Det her forslag vil give gaden et kæmpe løft

Peter Karbo


- Som udgangspunkt bevarer vi alle parkeringspladser til biler, men vi rykker dem ca. 1,5 meter ud fra fortovet. Dette er muligt, da gaden på denne strækning er 3 meter bredere end oppe ved Trianglen. På denne måde skaber vi et fleksibelt bånd, der løber langs begge fortov på indersiden af de parkerede biler, hvor der bliver plads til minimum 200 cykler, 15-20 træer, bænke, udeservering, ladcykelparkering og andet byinventar, forklarer Ole Kassow om hans forslag.

Annonce

Problem med cykelparkering

Flere beboere, som ØsterbroLIV har været i kontakt med, bakker op om forslaget.

- Vi har et kæmpe problem med parkerede cykler. Det her forslag vil give gaden et kæmpe løft, siger Peter Karbo, som er beboer og er næstformand i gårdlaugets bestyrelse på den ene side af Nordre Frihavnsgade på strækningen mellem Strandboulevarden og Østbanegade.

Han fortæller, at gården er meget smal, og det vil hurtigt udvikle sig til cykelgård og derefter til en cykelkirkegård, hvis der blev åbnet for cykelparkering i gården. Og kældrene i ejendommene egner sig på ingen måde, blandt andet er lofterne meget lave. Han fortæller, at der var fuld opbakning til planerne om forandring på en generalforsamling i gårdlauget.

Nogle beboere har tidligere forsøgt at cykelparkering i gaden, men fik at vide, at det ikke er plads nok.

- Det fik vi afslag af kommunen med den begrundelse, at fortovet er for smalt, fortæller Toke Holmgaard.

Annonce

Trist del af gaden

Østerbro Lokaludvalgs formand Allan Marouf er positiv over for tankerne og ønsker, at kommunen undersøger det nærmere. Og de radikales Mette Annelie Rasmussen støtter idéen.

- Det vil være en god måde at afrunde projektet på, siger hun med henvisning til resten af Nordre Frihavnsgades forandring.

-Det er en trist del af Nordre Frihavnsgade, og den har også brug for et løft med plads til mere grønt, bænke og cykelparkering, siger Socialdemokratiets ordfører Jonas Bjørn Jensen, der har haft forandringer i Nordre Frihavnsgade som en mærkesag gennem mange år.

Han vil bestille et såkaldt budgetnotat på sagen, så kommunens embedsmænd kan regne ud, hvor meget en forandring vil koste. Den kommende tid skal han mødes med Ole Kassow i gaden.

Politikerne lægger vægt på, at en modernisering af gaden også vil forskønne overgangen mellem "det gamle Østerbro" og Nordhavn, for enden af Nordre Frihavnsgade er Ib Spang Olsens store og populære kunstværk over cykel- og gangstien i tunnellen, der fører ned mod vandet

Peter Karko i Nordre Frihavnsgade med den brede vej og det smalle fortov, som den ser ud i dag mellem Strandboulevarden og Østbanegade. Foto: Thomas Frederiksen

Ændringer af Nordre Frihavnsgade

Nordre Frihavnsgade er en kaotisk gade, og på baggrund af et borgerforslag fra østerbroeren Ole Kassow har Københavns Kommune vedtages en ændring af den største del af gaden, mellem Trianglen og Strandboulevarden, som efter planen.

I forslaget til en cykelgade, bliver biler ikke forbudt. De må blot kun køre 30 km/t og skal indordne sig cykler. Der skal fortsat være vareindlevering til gadens mange butikker og busser i gaden. Parkeringspladser skal også bevares i forslaget. Det skal give en mere behagelig strøggade, hvor kun biler med ærinder i gaden kører igennem.

Projektet er forsinket i flere omgange, senest da politiet ikke ville godkende det, men blev underkendt af Vejdirektoratet. Derfor går arbejdet  i gaden i gang, så det efter planen står færdigt i 2022.

Den sidste del af Nordre Frihavnsgade - mellem Strandboulevarden og Østbanegade - er ikke en del af projektet, og det er her, at der nu er kommet et nyt borgerinitiativ.

Annonce
Debat

Tillykke til Noma og Geranium – men lad os også hylde det lokale shawarma-sted

Kultur- og fritid

Fri for frispark: - Du skal være mere med- end modspiller, hvis du vil til debat om Østerbros kultur og fritid

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Offentlige midler

Nye beskyldninger: Borgmester brugte kommunens medarbejdere til at reklamere for sit parti

København

Cecilie havde tømmermænd: Efterlyste redningsmand på Facebook

Miljø

Længe ventet grønt initiativ: Nu er der strøm på Oslobåden

112

Parkeringsfrustrationer når nye højder: Ødelægger flere biler på Helsingborggade

LIV inviterer

3-2-1 ... Nedtællingen er for alvor begyndt til dette års kvindemesse

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

debat

Kommunen er for kompliceret, når selv borgmesteren er forvirret

Det sker

Byvandring til fods: Kom med og oplev byens street-art

Kultur

Zoologisk Museum lukker for at genopstå i større skala

Jubilæum

Formand på fagbevægelsens 150 års fødselsdag: - Du kan ikke uddanne dig til næste sæson af Paradise Hotel

Byens Bedste LIV

Blomstervægge og asiatisk spiritus: Kintsugi er den cocktailbar, Østerbro har manglet.

Samfund

Stjerneadvokat hyrede sig selv for skattekroner - men borgmester kan ikke svare på, om hun synes, det er okay

Samfund

Dybvandsbombe fundet i Lynetteholm-undersøgelse

Annonce