Annonce
København

Bilstøj på Jyllingevej: Derfor er handleplanen omkring støj ikke udført

Det har længe været på tale a sikre Jyllingevej blandt andet ved at nedsætte hastigheden. Billedet er fra fodgængerovergangen Krogebjerg på Jyllingevej, hvor endnu en person blev påkørt sidste år. Foto. Stine Lykke Andersen
Kommunen er forpligtet jævnfør EU´s støjdirektiv til at gennemføre en støjkortlægning og udarbejde en støjhandlingsplan hvert 5. år. Spørgsmålet er om de bliver realiseret. Vi har spurgt kommunen.

I Københavns Kommunes støjhandlingsplanen for 2018-2023 er der punkter, der omhandler Jyllingevej.

I et debatindlæg i VanløseLIV undrer kandidat til Borgerrepræsentationen, Jonas Neivelt (SF), sig over, at kommunen endnu ikke har effektiviseret punkterne omkring Jyllingevej.

Vi har derfor spurgt kommunen, hvordan det kan være ,at Støjhandlingsplanen stadig kun er bogstaver på et stykke papir.

Annonce

Kræver midler

Ifølge støjhandlingsplanen vil kommunen indlægge 20 km vejstrækning pr. år (svarende til i alt 100 km støjreducerende asfalt i planperioden). Hvorfor er der ikke kommet noget på Jyllingevej endnu?

De svarer i en mail.

- Borgerrepræsentationen har ikke afsat midler til udlægning af støjreducerende asfalt på Jyllingevej i budgetforhandlingerne (2020, red). Københavns Kommune udlægger støjreducerende asfalt i det omfang, der er midler til rådighed i det årlige driftsbudget og i tildelte genopretningsmidler.

Kriterier for at støjreducerende asfalt

Vejen skal trænger til genopretning

Veje, skal have mere end 2.000 køretøjer i døgnet

Det skal være tilladt at køre hurtigere end 40km/t på vejen.

Kilde: Teknik- og Miljøforvaltningen

Ifølge kommunen opfylder Jyllingevej kriterier i forhold til at blive belagt med støjreducerende, og den skriver at vejen  vil blive asfalteret ved næste renoveringsarbejde. Dog så går der nok et par år.

- Vi screener Jyllingevej i år, men forventer ikke, at den står for renovering inden for de næste 2-4 år, står der i mailen.

Annonce

Ingen handlepligt

Hvordan kan det være, at man laver en støjhandleplan, når den ikke realiseres i hvert fald ikke for Jyllingevej?

- Københavns Kommune er jævnfør. EU´s støjdirektiv forpligtiget til at gennemføre en støjkortlægning og udarbejde en støjhandlingsplan hvert 5. år., og det er angivet i Bekendtgørelse om ”kortlægning af ekstern støj og udarbejdelse af støjhandlingsplaner” (BEK nr. 1596 af 13/12/2018), at kommunen skal udarbejde en støjhandlingsplan, der skal indeholde en beskrivelse af de foranstaltninger, som kommunen agter at træffe i de følgende fem år, svarer kommunen der dog slår fast at der ikke krav om handlepligt.

Planens indsatser implementeres i det omfang, der tildeles midler i årlige budgetaftaler

Teknik- og Miljøforvaltningen

Mailen fortsætter.

- Planens indsatser implementeres i det omfang, der tildeles midler i årlige budgetaftaler, eller ved at der tilvejebringes midler via andre budgetmæssige beslutninger skriver kommunen.

Er det realistisk at planen er realiseret i 2023 - eller kommer der en ny støjhandleplan? Og måske mest af alt hvornår kan vanløseborgerne forvente at Jyllingevej får støjdæmpende asfalt og ned nedsættelse til 50 km (som også omtales i planen, red) med hvad dertil hører såsom vejindsnævringer, bump eller andre fysiske forandringer, som Ninna Hedeager Olsen tidligere har udtalt er et behov for strækningen?

- En hastighedsnedsættelse på Jyllingevej vil indebære en større ombygning af vejstrækningen Jyllingevej – Kommunegrænsen-Jyllingevej St, hvorfor der er et behov for tilførsel af midler til at gennemføre ombygningen, svarer kommunen afsluttende.

Annonce
Bydel

Usædvanligt opråb: Kom og parkér jeres cykler her

København

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
KULTUR

Tine og Carsten genåbner ikonisk kulturperle: - Det ville jo være synd, hvis der kom en cykelhandler i stedet

Samfund

Skilt skrevet på dansk skaber forvirring blandt romaer på Lyngsies Plads

Danmark

Løvkvist til DF-årsmøde: Den weekend, Pia Kjærsgaard mistede sit parti

Sport

Chris Anker Sørensen er omkommet efter trafikulykke i Belgien

Danmark

14.028 klip i kørekortet på et halvt år: Alt for mange er optaget af mobiltelefonen i trafikken

byliv

Ny hæder til København: Kåret som verdens sikreste by

Byliv

Folkefest på alléen: Årets teaterflise er lagt

Byudvikling

Så er den gal igen: Søjler i skandalebyggeri lever ikke op til brandkrav

Debat

Send ungerne på plejehjem

Københavns fremtid

KøbenhavnLIV inviterer til live-debat 50 dage før kommunalvalget

Byliv

Ikoniske Café Rosenhaven lukkes efter hård kamp: Det gør ondt at sige farvel

Byudvikling

Det er nu eller aldrig: Halvdelen af Bispeengbuen skal rives ned

Annonce