Annonce
Trafik

Dybbølsbro: Man må ikke lave endnu en løsning, der kun holder fem år

Projekter for mange milliarder er undervejs omkring Dybbølsbro og det får Thomas Egholm, formand for Vesterbro Lokaludvalg til at italesætte behovet for langsigtede planer. Foto: René Mølskov
Der bliver bygget for milliarder ved Dybbølsbro inden for få år. Det får Vesterbro Lokaludvalgs formand til at appellere til fremsynethed omkring planlægningen. Han peger på, at cykelslangen, der åbnede for syv år siden allerede har svært ved at bære trafikken i dag.

Der er projekter i gang for flere milliarder ved Dybbølsbro. Og langt de fleste står færdige i 2023 og 2024.

En ny busterminal, en ny Ikea, en ny folkeskole, et helt nyt togspor, Kaktustårnene og en ny metrostation. Alt sammen er med til at markere Dybbølsbro som et område i rivende udvikling, og et af de helt store trafikale knudepunkter i København. Men det kræver også planlægning og fremsynethed.

- Vi har længe peget på, at man har brug for en helhedsplan for området. Nu har budgetparterne aftalt, at man sætter penge af på overførselssagen til foråret i stedet for på dette budget. Og reelt skal de store penge så først findes på næste budget, altså budget 2023, siger han.

Annonce

Svært at vente

Det mener han er tæt på at være en postgang for sent. For der er gang i nærmest uoverskueligt mange projekter lige rundt omkring Dybbølsbro.

- Det her er uden sammenligning det mest interessante sted i hele byen lige nu. Lige herfra kan du se byggerier for 20 milliarder kroner. Det er mange penge. Det er også derfor, at man trænger til at få samlet trådene.

Ifølge Thomas Egholm, formand for Vesterbro Lokaludvalg, er den syv år gamle Cykelslangen allerede ved at have nået sin maksimale kapacitet. Foto: René Mølskov

Han står midt på den trafikerede Dybbølsbro i det sidste aftenlys, mens bilister, cyklister og fodgængere i hobetal krydser broen i begge retninger. Han peger mod de blå og hvide bygninger, der lige anes over hegnet ved Kødbyen:

- Derovre kommer den nye skole, der skal stå færdig i 2024 med en totalpris på over 500 millioner kroner. Under os, der løber det ekstra spor, der er ved at blive lagt. Der er lagt et spor for 1,9 milliarder kroner herfra og ind til hovedbanen og så har man forlænget flere perroner. Det står Det er også færdigt i 2023-2024, siger han og fortæller, at DSB har konstateret, at netop togtrafikken ved Dybbølsbro er det enkeltstående sted i Danmark, der har størst indflydelse på forsinkelser på DSBs net.

Det er bare virkelig vigtigt, at man holder sig for øje, at man ikke endnu engang skal lave en løsning, der kun holder i fem år

Thomas Egholm, formand for Vesterbro Lokaludvalg


I 2023 eller 2024 skal også den nye fjernbusterminal stå færdig under broen.

- Til omkring 80 millioner kroner, er fjernbusterminalen i den her sammenhæng en lille ting. Men der bliver plads til 18 busser af gangen og hele 195 busser om dagen, siger han.

Men det er ikke det eneste, der - som nærmest alt andet - skal stå færdigt i 2023-2024.

- Postbyen, man se i retning af Rådhuspladsen er i gang med en udbygning for samlet set mellem syv og otte milliarder kroner, siger han.

Der er også en Ikea på vej, der skal stå færdig i 2023. I alt 19.000 kvadratmeter møbelcenter her på Vesterbro.

- Lige ved siden af den kommende Ikea har vi Kaktustårnene, der skal stå færdig allerede i sommeren 2022., siger Thomas Egholm.

Annonce

Men hvad så?

Så samlet set bliver der bygget i alle retninger, når man står og ser sig omkring på Dybbølsbro. Politikerne har tilkendegivet, at de på overførselssagen i 2022 vil afsætte penge til at udrede, hvad man gør for trafikafviklingen.

- Det er bare virkelig vigtigt, at man holder sig for øje, at man ikke endnu engang skal lave en løsning, der kun holder i fem år, siger Thomas Egholm og fremhæver den ellers så populære cykelbro, Cykelslangen, der går over vandet fra Islands Brygge og snor sig hen over havnebadet bag Fisketorvet.

Thomas Egholm, formand for Vesterbro Lokaludvalg på Dybbølsbro, hvor han fortæller om et stort behov for at lave langsigtede planer for trafikken. Foto: René Mølskov

- Da man åbnede den første cykelbro, planlagde man, at der skulle cykle 7000 over den hver dag. Men jeg tror, at vi er oppe på 27.000 daglige cyklister nu. Det tal fortsætter jo med at stige, og vi kan allerede nu se, at cykelslangen er ved at være for lille, siger han og fortsætter:

- Vi skal holde op med at tænke fem år frem. Trafikken eksploderer lige for tiden og det bliver man nødt til at planlægge i et længere perspektiv.

Annonce

Vi bliver mange flere

Dertil kommer, at fremskrivningerne for antallet af indbyggere på Vesterbro og Sydavnen peger i retning af, at der om bare 20 år er voldsomt mange flere vesterbroere.

-Man forventer at vi går fra at være de cirka 70.000, vi i dag er i Sydhavnen og på Vesterbro til i 2040 at være 110.000 indbyggere. Passer det, så bliver man nødt til at forhold sig til, hvor vi skal gå og cykle henne. Broen kan jo ikke bære, at 25 procent kører i bil. Derfor er man nødt til at finde nogle trafikløsninger, der gør plads til, at vi alle kan være i byen.

Annonce
Debat

Tillykke til Noma og Geranium – men lad os også hylde det lokale shawarma-sted

Klumme

Gammel motorcykelfabrik har fået nyt liv – Humlebien i Nimbusparken

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Hunde i byen

Løs hund overfaldt Jonatan: Fodboldtræning endte på hospitalet

Alarm 112

Vognmand mister bil efter taxachaufførs alt for høje fart

LIV inviterer

3-2-1 ... Nedtællingen er for alvor begyndt til dette års kvindemesse

Støj

Eva-Sabrina er træt af larmende fejemaskiner tidligt om morgenen: - Det slider på mig

Byliv

Vedat laver telefoner og giver dem væk gratis: Ingen børn skal opleve det samme som jeg gjorde

BUTIKSLIV

De var ved at dreje nøglen om: Nu fejrer legendarisk tegneseriebutik rund fødselsdag med fest i to dage

S-politik?

Brugte kommunale medarbejdere til S-politik: Skarp kritik af overborgmesteren

Klumme

Vi vil gerne nedbringe CO2-udledningen - bare ikke i vores egen baghave først

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

debat

Kommunen er for kompliceret, når selv borgmesteren er forvirret

Og det er gratis at deltage

Øl til en 10'er og politikerbanko: KøbenhavnLIV inviterer til fredagsbar

Forurening

Massivt fund af kræftfremkaldende stof vækker bekymring: Findes PFOS også i København?

Byens Bedste LIV

RUST ryster rustet af sig og genåbner med ny energi

Annonce