Annonce
KLUMME

Opkaldt efter nogle af Sydhavnens store arbejdspladser: Sådan fik gaden ved vandet sit navn

B&Ws store støberihal var 26 meter høj, og diameteren var 90 meter. Det er tydeligt, at Støberigades krumme-forløb fulgte støberiets runde form. Men det krumme-forløb gjorde det også lettere at føre jernbanespor rundt om hallen og ned til de store kullagre på Teglholmens Sydkaj. Foto: Det Kongelige Bibliotek

Mange gadenavne i Sydhavnen har en historisk oprindelse. I den kommende tid fortæller lokalhistorikeren Paul-Erik Lind om dem i SydhavnenLIV. Tilsammen danner fortællingerne et historisk overblik over Sydhavnens historie. Denne klumme vil give et tilbageblik på Støberigade.

Støberigade er opkaldt efter en af Teglholmens store arbejdspladser, skibsværftet Burmeister & Wains støberi.

Skibsværftet Burmeister & Wain begyndte i 1843 som et lille maskinværksted i Købmagergade. I løbet af en halv snes år og flere partnerskifter voksede firmaet og flyttede til Christianshavn. B&W købte rettighederne til at producere Rudolf Diesels opfindelse af en eksplosionsmotor, og under ledelse af ingeniør Ivar Knudsen lykkedes det at udvikle den til en maskine, som var effektiv i oceangående skibe. Den blev solgt over hele verden, og i 1920 byggede B&W en afdeling på Teglholmen med et stort støberi, hvor man kunne fremstille de store maskindele, eksempelvis krumtapbugte og skrueaksler, som godt kunne veje 14 ton.

Annonce

Arkitekt var Niels Rosenkær, som formåede at forene de funktionelle krav om rationelle arbejdsgange med et smukt udseende. Den runde form gjorde det muligt at have syv store kraner i gang samtidig, uden at de kom i vejen for hinanden. B&Ws gamle støberi på Christianshavn havde været en lang hal, og når en kran skulle fra den ene ende til den anden, skulle den passere flere andre, som så måtte flytte sig.

I den nye hal på Teglholmen kunne en kran komme fra punkt a til b på to måder: Hvis den ene vej rundt var blokeret, kunne den bare dreje den anden vej rundt. Hallen havde også en vandkanal med direkte adgang ud til Teglværkshavnen. Man fragtede de store maskindele på pramme til Christianshavn eller Refshaleøen, hvor de blev monteret i de store skibe på værfterne. Det var ikke tilfældigt, at B&W blev en af Danmarks største industrier med op til 8.000 ansatte, og at deres dieselmaskiner til skibe var førende på verdensmarkedet.

Efter B&Ws lukning var der planer om en fredning af Støberihallens karakteristiske arkitektur, men den blev nedrevet i begyndelsen af 1980’erne. Måske ville grundejeren undgå de forpligtelser til dyr vedligeholdelse, der fulgte med en fredning. Men tænk, hvilken multihal til koncerter, teater og andre shows vi kunne have haft i dag. Nu vidner kun Støberigades navn og det krumme vejforløb om, hvor Støberihallen lå.

Dieselmotorfabrikken har dog en efterkommer i Sydhavnen. Fabrikken blev udskilt fra skibsværftet i 1979 og opkøbt af MAN-koncernen og hedder nu Man Diesel, og den har en stor udviklingsafdeling på Teglholmen.

Også Alliancevej på Teglholmen er opkaldt efter en af arbejdspladserne her. På Teglholmens Sydkaj lå kulimportøren Alliance og ved siden af den, Hovedstadens Kulimport.

Annonce
København

16-årig forbrændt efter ildspåsættelse af spritdispenser

Det sker

Nytårs dyp, yoga og lækkert mad: Sådan starter 2022

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Corona For abonnenter

Syge pædagoger tvinger institutioner i knæ: Nu tages drastiske midler i brug

Chok

Teglværket skal forlade Sydhavnen: Vi finder ikke sådan et sted igen

efterlysning

Efterlyst kvinde fundet - politiet afblæser efterlysning

København

Kendt konditor skaber ny fastelavnsbolle: Smagen er top-hemmelig den første dag

Dall: Wammen fik sin aftale, Sofie Carsten sit arbejdsbud - og Ellemann og Pape fik vist sammenhold

København

Thomas sprang ind ad Anjas vindue og reddede hendes liv: Nu hædres han i hele landet

Det sker

Klar parat Yummy start: Yoga, hav-dyp og lækkert mad

Den afgående formand: DF's nekrolog bliver gjort til skamme

Annonce