Annonce
KLUMME

Et historisk tilbageblik på Sydhavnens gadenavne: Teglværkshavnen og Teglholmen

Frederiksholms Havn og Teglværket i cirka 1916 - udsnit af litografi af Franz Sědivý. Foto: Det Kongelige Bibliotek

Mange gadenavne i Sydhavnen har en historisk oprindelse. I den kommende tid fortæller lokalhistorikeren Paul-Erik Lind om dem i Kgs. Enghave/Valby Bladet. Tilsammen danner fortællingerne et historisk overblik over Sydhavnens historie. Denne klumme vil give et tilbageblik på Teglværkshavnen og Teglholmen.

Teglværkshavnen og Teglholmen er vejnavne, der fortæller om den industri, som sidst i 1800-tallet leverede murstenene til opbygningen af det voksende Københavns brokvarterer. Frederiksholms Kalk- og Teglværker havde gravet ler og kridt op ad Sydhavnens undergrund i meget store mængder og brændt det til mursten siden 1871. Den voldsomt, voksende hovedstad gav god afsætning, så det var en god forretning for en af byens største arbejdspladser.

Men i årene op til Første Verdenskrig var det ved at være slut med leret, og Teglværkets direktør, Oskar Køhler, søn af stifteren Vilhelm Køhler, begyndte at planlægge en afvikling. Han satsede dobbelt: På den ene side forhandlede han med Københavns Kommune og staten om at anlægge en industrihavn, så man kunne sælge de tilstødende grunde til virksomheder. På den anden side tog han kontakt til fagforeningerne for de københavnske bygningsarbejdere, som han vidste var interesserede i at bygge boliger. Begge dele bar frugt, og det startede den udvikling, som satte sig varige spor i bydelen.

Annonce

Boligbyggeriet vil jeg gemme til senere, men her behandle havneprojektet. Det løb i begyndelsen ind i problemer. Teglværket havde allerede under Vilhelm Køhler iværksat projekter, som greb meget ind i kystlandskabet. Efter en stormflod, der havde oversvømmet de store lergrave, havde man bygget et dige, men diget lå langt ude i Kalveboderne. Teglværket havde således snuppet et meget stort areal af det danske hav, drænet det og gjort det til sin ejendom for at grave mere ler. Dertil havde man bygget sin egen, private havn, og det må man heller ikke uden indenrigsministeriets og kommunens samtykke. Havnen lå, hvor det italienske SuperMarco ligger i dag, og tipvognsspor forbandt den med selve Teglværket, der lå ved Borgbjergsvej.

Først efter, at teglværket havde betalt en erstatning på 195.000 kroner for ulovlighederne, cirka 10 millioner kroner i nutidspenge, fik man en aftale i stand om det nye havneprojekt. Aftalen indebar, at Teglværket skulle stå for udgravning af havnebassiner og kajanlæg. Kommunen skulle grave en sejlrende fra Københavns inderhavn og ud til den nye Sydhavn, da vanddybden syd for Langebro var for lav for større skibe. På den måde opstod Teglholmen ved opfyldning i årene 1916 til 1919. Havnebassinet, der nu opstod, havde været et dybt kridtbrud, og det fik navnet Teglværkshavnen. Også Teglholmens nye vejnet fik navne efter Teglværket – Teglholmsgade, Østre og Vestre Teglgade, Teglholms Sydkaj og så videre.

På samme tid opfyldte man Enghave Brygge, og her blev H.C. Ørstedværket opført. Mellem Enghave Brygge og Teglholmen opstod nu et nyt havneløb, som førte ind til Frederiksholms Havn, og det kom til at hedde Frederiksholmsløbet.

Teglværket flyttede til Hillerød og blev nedbrudt i 1918. Kun, når der graves i jorden til fjernvarme og kabler, dukker der murrester op. Men også vore gade- og stednavne minder os om historien.

Annonce
Advarsel

Hundeejer fandt ben med hvidt pulver i boligområde: - Pas på jeres hunde

KV21

S-profil fra Valby blev ikke genvalgt: - Jeg er stolt af at vi fik metro til Sydhavnen

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
BYLIV

Benproteser og sexlegetøj: Du drømmer ikke om, hvad folk glemmer i en taxa

Opråb

Politiet kommer med kraftig advarsel: Benyt dem IKKE

København

Byens Bedste LIV anbefaler: Det skal du opleve i weekenden

Skuddrab på uskyldig mand under bandekonflikt: Først 26 måneder efter kommer sagen for retten

Samfund

Rekordmange familier i hovedstaden søger om julehjælp: - Man ligger søvnløs om natten

KV21

De personlige stemmer er talt op: Her er Sydhavnens favoritter

Politikere vil have en forklaring: Utrygt og bekymrende, at Forsvaret ikke delte viden om PFAS-forureninger

Annonce