Annonce
Trafik

Familier i parkeringshelvede: - Jeg har stemt rødt hele livet - i år stemmer jeg konservativt

Jens Borggreen Winther på Bellidavej på Grønttorvet må lede længe efter parkering. Foto: Hanne Bjørton
Vi har mødt to familier i den nye bydel Grønttorvet, som vil flytte fra uoverskuelige parkeringsproblemer. Bygherren erkender problemerne, men overholder den besluttede parkeringsnorm.

Som flere andre nye boligområder er Grønttorvet underlagt en politisk besluttet parkeringsnorm. Det betyder, at der etableres en parkeringsplads per 175 kvadratmeter bolig. Så to lejligheder på 85 kvadratmeter udløser i alt kun én parkeringsplads.

Ønsket er, at flere københavnere benytter cykel, bus, tog og metro i stedet for forurenende personbiler. Men den grønne målsætning passer ikke til alle borgeres hverdag.

Jens Borggreen Winther bor med kæreste og barn i en almennyttig bolig på Bellidavej på Grønttorvet. Parret venter barn nummer to, Jens studerer på Landbohøjskolen, hans kæreste har job på Vestegnen.

Annonce

- Da vi flyttede ind i 2019 oplyste boligselskabet, at der ikke var tilknyttet p-pladser til lejligheden, men henviste til Grønttorvets parkeringskælder under parken, hvor man kunne købe en plads for 175.000 kroner eller leje en for 900 kroner om måneden. Dengang sagde vi nej, fordi der var parkering i terræn, fortæller Jens.

Da flere bygninger stod færdige, var terrænparkeringen fyldt op, og parkeringskælderen melder alt udsolgt, så familien må nu langt væk med bilen.

- Hvis du kommer hjem efter 15.30, er det svært at finde gadeparkering, så lige nu lader vi være med at bruge bilen. Min kæreste har 14 minutter i bil til sit job, mens det tager en time hver vej med offentlig transport. Så vi kan ikke undvære bilen. Og slet ikke når Ny Ellebjerg Station er så skod, som den er. Bare i den sidste måned er jeg kommet to gange med klapvogn og barn, og så var elevatoren i stykker. Så er vi løbet tør for muligheder, siger Jens.

Familien vil flytte fra Grønttorvet, så snart de finder noget andet.

- Jeg er tvunget til at læse på Frederiksberg tre et halvt år endnu, men så er vi også smuttet fra København. Jeg har faktisk stemt rødt hele mit liv, men det her får mig til at stemme konservativt til kommunalvalget i år, siger Jens.

Flytter bare problemet

Længere inde i hjertet af Grønttorvet er der få synlige biler, mens blomster og grønt giver et hyggeligt miks af landsby og storby.

- Det er da et fedt kvarter. Men vi flytter til Frederiksberg 15. oktober. De havde trafikale problemer i svømmehalskvarteret, så byggede Frederiksberg Kommune en underjordisk parkering i tre etager. Dér ser man et problem, og så gør man noget ved det, siger Morten Richardsen.

Han har i to år boet med sin familie i et almennyttigt rækkehus på Belle de Boskoopvej, ikke så langt fra Retortvej. Han har også svært ved at komme af med sin bil efter arbejdstid.

- Problemet er, at FB Gruppen (projektudvikleren bag byggeriet, red.) har udlejet flere pladser, end der eksisterer, hvilket har skabt et kæmpe parkeringsproblem. Yderligere vælger Københavns Kommune at nedlægge 42 offentlige parkeringspladser på Retortvej, siger Morten. Han læsser sine indkøbsvarer af, og så kører vi hen på Retortvej.

Morten Richardsen på Belle de Boskoopvej på Grønttorvet skal ud og lede længe efter parkering, når han har læsset varer af. Foto: Hanne Bjørton

Her forsøger han dagligt at få en af seks pladser ved ladestandere til sin el-bil, men tit holder der benzin- og dieselbiler, og så ender Mortens bil på en almindelig p-plads længere væk.

- Det betyder, at jeg tit må bruge den første halve time af min arbejdstid på at lade bilen op på mit arbejde, fortæller Morten.

Hvis jeg ikke har en bil, har jeg ikke noget arbejde

Morten Richardsen, beboer på Grønttorvet

Han mener, at Københavns Kommune kunne lære noget af Frederiksberg.

- København vælger i stedet at flytte problemerne. Mange herfra ender med at parkere cirka 700 meter væk ved Ingo-tanken på Danshøjvej. Men med to børn om morgenen tager den tur hurtigt 10 minutter ekstra. Alt det her gør stedet uinteressant for os. Jeg arbejder med indkøb af biler og kører rundt i hele Danmark, så hvis jeg ikke har en bil, har jeg ikke noget arbejde, siger Morten.

Annonce

Flere ikke færre biler

FB Gruppens ejer og direktør, Hans-Bo Hyldig, er enig i, at der er problemer.

- Der skal ikke herske tvivl om, at det ærgrer os. Vi begyndte at tage hånd om problemet i foråret, men det tager tid. Vi udlægger det vi skal, nemlig en p-plads for hver 175 kvadratmeter, og det er jævnfør lokalplanen. Men folk har simpelthen flere biler, end vi og kommunen havde forestillet os, siger han.

Flere ejendomme med egen parkeringskælder er solgt til pensionskasser eller anden investor. Nu er FB Gruppen i dialog om en løsning, hvor ledige pladser i de p-kældre kan benyttes af andre beboere på Grønttorvet.

- Vi håber, at det er på plads i løbet af efteråret. Dem, der har licens til parkering under parken, må parkere i terræn imens. Københavns Kommune har en daginstitution, der ikke benytter deres p-pladser om natten, så vi undersøger, om vi kan købe dem tilbage og udleje dem. Så der bliver forbedring, men jeg ved ikke, om det er tilstrækkeligt, siger Hans-Bo Hyldig.

Folk har simpelthen flere biler, end vi og kommunen havde forestillet os

Hans-Bo Hyldig, FB Gruppens ejer og direktør

FB Gruppen ønskede faktisk endnu færre p-pladser i forhandlingen med kommunen.

- Kommunen krævede flere pladser og viste sig at være mere fremsynet end jeg. Men selv om vi lavede det antal, kommunen ønskede, var det ikke nok. Jeg er 100 procent enig i, at vi skal have færre biler i byen. I alle de år vi har arbejdet med det her, har vi forventet færre biler, men der kommer bare flere, siger Hans-Bo Hyldig. Og erkender, at han selv er på vej til møde i sin bil.

- Den dag metroen er færdig på Ny Ellebjerg, så kunne jeg ikke finde på at tage bilen, og det er min tro, at metroen vil betyde et mindre behov for biler her. Men jeg kan ikke vide det.

Den sølvgrå og den hvide bil i nærbilledet kører på almindeligt brændstof, men parkerer på Retortvejs p-pladser med elstandere. Der cirkulerer konstant el-biler for at få en plads her. Foto: Hanne Bjørton
Annonce
Debat

Tillykke til Noma og Geranium – men lad os også hylde det lokale shawarma-sted

Det sker

Julen nærmer sig, og Nørrebro Bryghus inviterer: Skillemadinkadu ikke med?

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Offentlige midler

Nye beskyldninger: Borgmester brugte kommunens medarbejdere til at reklamere for sit parti

Knæk cancer

11-årige Isabella: "Vi har Vanløses største valnøddetræ, så selvfølgelig er det valnødder der skal knækkes"

LOTTERI

Lynetteholm: Borgere bliver udtrukket via Danmarks Statistik

ny statue?

Kunster bag kontroversielt forslag om statue med nøgen, gravid ved kirke: Jeg føler, tiden er moden

Gik helt galt

17-årig satte cykel til salg: Kort tid efter bankede politiet på hans dør

Byens Bedste LIV

Michelin-restaurant gentager kæmpe succes: Langer særlige sandwiches ud gennem kældervinduet

København

Cecilie havde tømmermænd: Efterlyste redningsmand på Facebook

skattestigninger?

Næsten hver anden borger på Frederiksberg: Skatten skal holdes i ro

Miljø

Længe ventet grønt initiativ: Nu er der strøm på Oslobåden

PREMIERE

Tivoli Varietéen i Glassalen vender tilbage: Ingen forestillinger bliver ens

Trafik

SF vil lukke 100 gader for gennemkørende trafik

hjemløshed

Hjemløse skal i egen bolig i stedet for på herberger: Socialdemokratiet i København hilser dagens udspil fra regeringen om hjemløshed velkommen

112

Parkeringsfrustrationer når nye højder: Ødelægger flere biler på Helsingborggade

Annonce