Annonce
Trafik

Frederiksberg set fra en cykel: Sådan gør vi byen bedre for cyklisterne

Særligt Frederiksberg Allé og den kommende cykelsti blev diskuteret, da Cyklistforbundets Frederiksberg-afdeling havde inviteret kandidaterne til kommunalvalget på cykeltur. Foto: Julie Stougaard
FrederiksbergLIV har været på cykeltur med Cyklistforbundet og 11 kandidater til det kommende kommunalvalg, hvor byens cykelforhold var på dagsordenen. Med os havde vi jeres bud på, hvor der skal sættes ind for at gøre byen mere tryg at cykle i.

Ring, ring, ring.

Lyden af en ringeklokke skærer igennem snakken, og alles opmærksomhed rettes mod Jette Gotsche, som er formand for Cyklistforbundets lokalafdeling på Frederiksberg.

Hun byder velkommen til dagens arrangement, hvor 11 kandidater til det kommende kommunalvalg på Frederiksberg har sagt ja til en lille cykeltur for at tale om, hvor der bør sættes ind for at gøre Frederiksberg til en bedre by for cyklisterne.

Annonce

Så giver hun hver kandidat 45 sekunder til at fortælle, hvordan de mener, at Frederiksberg kan blive den bedste cykelby.

Alle partier er enige om, at det skal være mere trygt for voksne, men ikke mindst de små cyklister på Frederiksberg, at færdes i byen, og at der stadig er plads til forbedring.

- Vi skal have børnene op på cyklerne og sørge for, at der er cykelstier på alle skoleveje, lyder det fra Gunvor Wibroe (S).

- Og vi skal have elcykler samt løbehjul og andet legetøj væk fra cykelstierne, for det hører ikke til dér, siger Nye Borgerliges Karsten Larsen, og flere nikker anerkendende.

Utryg allé

Turen i dag går til Frederiksberg Allé, hvor den endnu ikke etablerede cykelsti er på Cyklistforbundets dagsorden. FrederiksbergLIV har spurgt Facebook-følgerne, hvor på Frederiksberg de mener, det er utrygt at færdes på cykel, og her svarer flertallet da også, at netop den gamle allé er et af de steder, hvor der er hårdt brug for mere trygge forhold for cyklende.

Det har vist sig at være en rigtig hård nød at knække.

Thyge Enevoldsen (EL), om etableringen af cykelsti på Frederiksberg Allé

Det er besluttet, at der skal være cykelsti på den del af alléen, der går fra Vesterbrogade til Sankt Thomas Plads, men hvor cykelstien helt præcis skal placeres, er teknikere stadig ved at prøve at finde ud af.

- Vi har talt om Frederiksberg Allé i flere år og har talt om mange forskellige løsninger i forhold til, hvor cykelstien skal etableres, men det har vist sig at være en rigtig hård nød at knække, siger Thyge Enevoldsen (EL).

Annonce

Fjern p-pladserne

Han suppleres af Nikolaj Bøgh (K), som fremhæver fredningen af alléen som en stor del af grunden til, at det endnu ikke er fastlagt, hvor på den, cykelstien skal være.

- Vi er nødt til at tage hensyn til fredningen, og det komplicerer det. Samtidig er der et stort ønske om at slippe af med de parkerede biler. Men vi kan ikke bare fjerne parkeringspladserne, siger han og tilføjer:

- Hvis vi bare fjerner de knap 300 parkeringspladser, vil der helt sikkert blive et endnu større kaos, fordi folk så vil cirkle mere rundt i jagten på en parkeringsplads med mere forurening til følge. Jeg synes, det ville være fantastisk, hvis man kunne lave en parkeringskælder under Frederiksberg Runddel på en nænsom måde. Det er mit drømmescenarie. Men det er bare ikke så lige til, og det vil koste mange penge.

- Jeg mener, at parkeringskælderen under rådhuset burde være blevet lavet her i stedet, påpeger Lone Loklindt (RV).

- Og så synes jeg, at man skal lade cyklister og de gående få førsteprioritet og lade bilerne træde i baggrunden. Hvorfor sænker man ikke farten til 40 kilometer i timen over hele Frederiksberg? Man sænker farten i andre storbyer som Paris, hvor de har sænket den til 30 kilometer i timen. Det ville måske give forældre mere mod på at cykle med deres børn, fortsætter hun.

Der var stor interesse for at komme med på Cyklistforbundets cykeltur. Alle partier bortset fra Liberal Alliance var repræsenteret. Desuden deltog formand for Cyklistforbundets lokalafdeling på Frederiksberg, Jette Gotsche, samt tre medlemmer af bestyrelsen. Foto: Julie Stougaard
Annonce

Lange udsigter

FrederiksbergLIVs følgere nævner desuden Thorvaldsensvej og Jens Jessens Vej som to steder, hvor der er brug for langt større sikkerhed for cyklende. Nikolaj Bøgh (K) oplyser, at de har bedt om en trafiksikkerhedsanalyse af Thorvaldsensvej, og at det vil blive diskuteret, hvordan man skaber større tryghed, hvor Den Grønne Sti krydser, når analysen er klar.

Når det kommer til den planlagte cykelsti på Jens Jessens Vej, hvor mange børn færdes til og fra fritidsaktiviteter i Frederiksberghallerne, bliver den ikke etableret foreløbigt, fordi der er flere projekter i gang, som først skal afsluttes, oplyser han og Thyge Enevoldsen.

- Der er jo ved at blive bygget et kulturhus og plejecenter, som prioriteres først, for der kommer til at være store lastbiler på den strækning i forbindelse med byggeriet, og så ville cykelstierne skulle renoveres efterfølgende, påpeger Thyge Enevoldsen.

- Men så burde vi tage en snak om, hvad vi kan gøre i mellemtiden for at gøre det mere trygt for de børn, der færdes der i mellemtiden. Det burde være en bunden opgave, indskyder Gunvor Wibroe (S), inden forsamlingen takker af og bevæger sig ud i eftermiddagstrafikken.

Annonce
Bydel

Usædvanligt opråb: Kom og parkér jeres cykler her

København

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
KULTUR

Tine og Carsten genåbner ikonisk kulturperle: - Det ville jo være synd, hvis der kom en cykelhandler i stedet

Samfund

Skilt skrevet på dansk skaber forvirring blandt romaer på Lyngsies Plads

Danmark

Løvkvist til DF-årsmøde: Den weekend, Pia Kjærsgaard mistede sit parti

Sport

Chris Anker Sørensen er omkommet efter trafikulykke i Belgien

Danmark

14.028 klip i kørekortet på et halvt år: Alt for mange er optaget af mobiltelefonen i trafikken

byliv

Ny hæder til København: Kåret som verdens sikreste by

Byliv

Folkefest på alléen: Årets teaterflise er lagt

Byudvikling

Så er den gal igen: Søjler i skandalebyggeri lever ikke op til brandkrav

Debat

Send ungerne på plejehjem

Københavns fremtid

KøbenhavnLIV inviterer til live-debat 50 dage før kommunalvalget

Byliv

Ikoniske Café Rosenhaven lukkes efter hård kamp: Det gør ondt at sige farvel

Byudvikling

Det er nu eller aldrig: Halvdelen af Bispeengbuen skal rives ned

Annonce