Annonce
Trafik

Henning har udsigt til krydset ved Dybbølsbro: - Jeg frygter grimme situationer og blod på asfalten

Henning Warming er frustreret over planerne for Dybbølsbro. Han frygter, at en cykelsti på tværs af Ingerslevsgade vil føre til blod på asfalten. Foto: René Mølskov
I marts erkendte politikerne, de vedtog en fejlagtig løsning på Dybbølsbro og satte nye millioner af til en cykelsti, der går skråt gennem krydset. Nabo til krydset frygter, at de igen laver en forkert løsning.

Kritikken haglede ned over den 61,2 millioner dyre udvidelse af Dybbølsbro, da den åbnede i 2019. Så forsøgte forvaltningen sig med skilte og nye pile, men lige lidt hjalp det. Til sidst krøb politikerne til korset og erkendte, at løsningen ikke var god nok.

-Det er ingen skam at lave en fejl, men man skal rette op på det, når så mange vesterbroere og københavnere fortæller, at løsningen er forkert, sagde Radikale Venstres medlem af Teknik- og Miljøudvalget Mette Annelie Rasmussen i marts til VesterbroLIV, da hun og kollegaerne bestemte sig for at afsætte endnu 3,5 millioner kroner til at anlægge den nye cykelsti hen over Yrsas Plads og på tværs af Ingerslevsgade.

Essentiel beskyttelse

Men Henning Warming, der bor lige ud til krydset frygter, at politikerne endnu engang laver en løsning, der ikke sidder i skabet.


Jeg er bange for, at politikerne igen er ved at lave en løsning, der viser sig ikke at være den rigtige. Jeg forstår simpelthen ikke, at man insisterer på, at der ikke må cykles i begge sider af broen.


- Jeg er bange for, at politikerne igen er ved at lave en løsning, der viser sig ikke at være den rigtige. Jeg forstår simpelthen ikke, at man insisterer på, at der ikke må cykles i begge sider af broen. I stedet kunne man lave krydset på den modsatte side af broen, siger han.

Henning Warming mener nemligt, at Yrsas Plads, der blev skabt som et helt nyt byrum som en del af områdefornyelsen i 2013, er essentiel for at beskytte fodgængerne. Og i planen må meget af pladsens indretning lade livet til fordel for den nye, store cykelsti.

- Jeg forstår simpelthen ikke, at kommunen vil ødelægge pladsen med en cykelsti midt ned igennem. Den fine, grønne væg, der er lige her mellem Dybbølsgade og krydset forsvinder. Og pladsen kan jo ikke længere bruges som i dag. Det bliver aldrig det samme igen, siger han.

Henning Warming frygter, at den grønne væg, der afslutter Dybbølsgade og forhindrer cyklister i at cykle med for høj fart videre mod krydset ved Ingerslevsgade forsvinder. Foto: René Mølskov

Det handler dels om den fælles plads, der forsvinder. Et roligt område i skygge på grund af de flotte træer, og bænke og en grøn afskærmende plantevæg. Og dels handler det om, at pladsen fungerer som et værn mod cykler i høj fart - og potentielt set også motorkøretøjer.

- Jeg frygter virkeligt, at den brede, dobbeltrettede cykelsti, man planlægger, den bliver farlig for de fodgængere, der naturligt går på tværs af den. Jeg er frygtelig bange for, at der kommer grimme situationer og blod på asfalten, siger han.

Annonce

Trænger til store tanker

I Vesterbro Lokaludvalg har medlemmerne længe haft et ønske om, at politikerne på rådhuset laver en langsigtet plan for hele området.

-Først fik vi lavet det om fra en rundkørsel til en afspærring. Så blev hele pladsen bygget om under områdefornyelsen. Og nu skal det laves om for tredje gang på 20 år. Det er selvfølgelig et udtryk for, at der sker rigtig meget på Vesterbro. Cykelslangen, bryggebroen alle de her ting er kommet til. Men vi trænger til at få tænkt de store tanker også, siger formand for Vesterbro Lokaludvalg Thomas Egholm og uddyber:

-Jeg håber da, at det her er en bedre løsning end i dag. Men det er politikerne på Rådhuset, der har taget stilling til det. Det vi til gengæld beder om, det er en helhedsløsning af Dybbølsbro, der rækker længere frem end bare 5 år. Det kan være fint nok, at man gør noget på kort sigt, men man er nødt til også at tænke længere.

Sådan skal cykelstien ifølge planerne føres gennem Yrsas Plads.

Ifølge Henning Warming har de slet og ret tænkt forkert. Og han håber, at de ender med at redde den ifølge ham velbesøgte plads og dens grønne kvaliteter.

- Det er sådan set det lige her på pladsen, jeg frygter det værste. For de planlægger at fjerne det grønne. Så tror jeg, at cyklister, elcykler og knallerter pludselig har plads nok til at køre for fuld fart op igennem. Vi ser jo allerede nu nogle af de store elcykler suse forbi. Men når de kommer hertil, er de jo nødt til at tage farten af. Så det virker lige nu, siger han.

Forvaltningen har som svar på Henning Warmings kritik i første omgang sendt dokumenterne fra overførselssagen. Dem kan du se på vesterbroliv.dk. Forvaltningen nåede ikke at svare på kritikken fra Henning Warming inden avisen blev sendt til trykkeriet, men på Vesterbroliv.dk kan du læse hele forvaltningens svar.

Annonce
Debat

Tillykke til Noma og Geranium – men lad os også hylde det lokale shawarma-sted

København

Onkel Dannys Loppemarked: Sidste chance for at gå på jagt efter genbrugsguld

Annonce

Coronavirus - Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Samfund

Stjerneadvokat hyrede sig selv for skattekroner - men borgmester kan ikke svare på, om hun synes, det er okay

København

Der er allerede flere parkeringslicenser end parkeringspladser: Nu bliver der 24 færre p-pladser

POLITIK

SF-borgmester går målrettet efter ny post: - Det er en enorm mærkesag

Skattekroner

Stjerneadvokat afsløret i dobbeltrolle: 'Jeg kan ikke sige, at det er bevidst snyd. Men det er en mistanke, man kan få'

Trafik

Er det her den værste vej på Vesterbro?

Politik

Vikingehær, hamp og kærlighed: Se hvem du kan stemme på til valget

Tilskudsmidler

Brød stjerneadvokat reglerne? Kommune afviser at undersøge det - politiker undrer sig

København

Læserne har talt: Trafik er det største problem på Vesterbro

Annonce