Annonce
Debat

Ingen tvivl om, at borgerrådgiveren allerede har gjort fyldest

Balder Mørk Andersen (SF). Pr-foto

Debat: SF arbejdede i flere år for at Frederiksberg Kommune skulle ansætte en borgerrådgiver, indtil det lykkedes at samle bred opbakning.

Fra 1. februar 2020 har Maja Ekberg-Hansen været i funktion som borgerrådgiver, og hun har netop forelagt sin første årsberetning for Magistraten. SF’s konklusion er klar: Hvor er det dog godt, at SF’s politiske ønske om en borgerrådgiver blev til virkelighed. For en sådan kan både hjælpe borgerne og belyse for politikere og forvaltning, hvad der kan gøres bedre.

I de 11 måneder af 2020 har hun haft i alt 188 henvendelser om 237 forhold. 149 har omhandlet utilfredshed med afgørelser (49), langsommelig sagsbehandling (31), manglende vejledning (14), samt utilfredshed med samtaler, manglende inddragelse og svar. Arbejdsmarkedsafdelingen står for de fleste henvendelser, da det er et lovgivningstungt område, hvor der er kontakt med mange borgere.

Annonce


SF er ikke i tvivl om, at borgerrådgiveren allerede har gjort fyldest og medvirket til at sikre væsentlig vejledning og retssikkerhed samt mindske konfliktniveauet i flere sager.

Balder Mørk Andersen


Det mest interessante ved beretningen er dog især borgerrådgiverens fire anbefalinger om sagsbehandlingstider, retningslinjer for brugerindflydelse, øget opmærksomhed på omtale af borgere i sagsnotater, samt efterlevelse af kommunens åbenhedspolitik – som SF også var ophavsparti til, og som i denne forbindelse handler om mødet mellem borger og medarbejdere.

SF giver borgerrådgiveren ret og kodeordet er tillid: Sagsbehandlingstiderne skal være tydelige, og kan det ikke nås, skal det altid oplyses. Brugere af tilbud efter serviceloven skal have indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af disse. I sagsnotater er det retssikkerhedsmæssigt problematisk, hvis beskrivelse og vurdering ikke adskilles, og borgerens perspektiv skal inddrages. Desuden skal kommunen agere gennemskueligt og kommunikere letforståeligt, herunder også i breve. SF er ikke blind over for, at der er en sammenhæng med antallet af sager pr. medarbejder i forhold til sagstyngde.

SF er ikke i tvivl om, at borgerrådgiveren allerede har gjort fyldest og medvirket til at sikre væsentlig vejledning og retssikkerhed samt mindske konfliktniveauet i flere sager. Tak for indsatsen i det svære coronaprægede år 1, og for også fremadrettet at gøre Frederiksberg til en bedre kommune.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Byliv

Ingen sankthans i Frederiksberg Have

Annonce