Annonce
Samfund

Jan Gehl om Vanløse bymidte: Frode Jacobsen ville vende sig i sin grav

Den verdensberømte arkitekt og vanløseborger Jan Gehl inviterede forleden VanløseLIV en tur forbi Vanløse bymidte til en samtale. Og han tror på, at den kan blive flot, hvis der gøres en indsats.

- Prøv at stille dig her, og kig frem, siger arkitekt Jan Gehl og rykker på mine skuldre.

Vi står på Jernbane Allé tæt ved Frode Jacobsens plads.

- Prøv at se hen på Frode Jacobsens Plads. Hvad ser du. Prøv at undre dig over, dét du ser. Hvad ser du? En rodebutik. En masse cykler. En affaldscontainer. Der er ingen sammenhæng. Kun kaos. Der er ingen mulighed for at nyde den dejlige eftermiddagssol, for der står der cykler. Det er ikke et sted, hvor du stopper op og tænker, ej hvor er der hyggeligt her i Vanløse Bymidte Er det? Og hvis du kommer fra den anden side, altså fra Vanløse Station, så er det det samme du ser. Tænk at blive modtaget med sådan et syn. Frode Jacobsen ville vende sig i sin grav.

Annonce

Enhver provinsby ville græmmes

- Prøv at se på de andre bydele, hvordan de er shinet op. Vester Voldgade, Sønder Boulevard eller Enghave Plads. Der bor 40.00 i Vanløse, svarende til en lille provinsby, og enhver provinsby ville græmmes over at tage imod borgerne og besøgende med sådan en bymidte. Derudover er der ingen steder, hvor du kan sidde og slappe af, med mindre du køber en burger på Burger King, men så kan du også benytte deres camping møbler

Camping møbler?

- Ja, den her typer møbler, kaldte vi camping møbler på Arkitektskolen. De forskønner jo ikke bydelen. I Melbourne må man kun bruge byens møbler, de har udvalgt elegante café møbler fra Paris og Wien, som man så til gengæld kan leje på rådhuset. Det giver smukke møbler overalt i det offentlige rum og skaber en visuel helhed.

Der skal gøre en indsats, det erkender jeg. Men jeg tror, det kan lade sig gøre med en fælles indsats.

Jan Gehl, arkitekt

Hvorfor ser Vanløse bymidte sådan ud?

- Der er forskellige ejere. Frode Jacobsens Plads er ejet af Fenger. Stationen af Banedanmark og Metroselskabet og Vanløse Torv af kommunen. Der er mange interessenter, der skal arbejde sammen, svarer arkitekten og slår fast, at han ikke kan komme på andre bymidter, hvor ejerforholdet er så broget.

Janh Gehl mener at cyklerne skal væk fra Vanløse Bymidte. Der hvor man burde kunne gå er der, som det ses, cykler. Foto Chili Djurhuus

- Og det er derfor, Bymidten ser sådan ud, men det er muligt at gøre noget. Det kræver dog, at alle er indstillet på at arbejde sammen om en fælles løsning, og det er hvad debatmødet 30. september (klokken 19.30 i Københavns Højskoleforening, Damstien 23,red) lægger op til, fortsætter Jan Gehl og fortæller, at når han skulle give de studerende på arkitektskolen en svær opgave, så fik de altid Vanløse Bymidte.

Seriøst?

- Ja, og det her kan vi ikke være bekendt, og det skal stoppe nu.

Annonce

Fjerne cykler

- Og pladsen skal ikke bruges som cykelparkering, slår Jan Gehl fast og uddyber, at hvis man tænker lidt kreativt i forhold til, hvor meget af Vanløse Torv, der skal bruges til parkering af metro-togene, ville det frigive plads og give en helt ny direkte kontakt mellem cykelparkeringspladsen og stationens perroner.

Jan Gehl kigger på mig og spørger.

- Går du nogle gange til Jazz-festival?

Det hænder.

- Jazzkoncerter afholdes ofte på byens torve. Men i Vanløse er det bag ved Kulturstationen, (hvor Stairway ligger, red) Det skaber ikke liv. Det lukker byen ned, siger han og slår fast, at der nok er en grund til, at arkitekten bag V360 ikke har vundet nogle priser. V360 kommer ikke til at gøre noget godt for bymidten. Men nu kommer det, der er jo for 10 år siden lavet en lokalplan på området, og vi må få det bedste ud af det, og så se på hvordan resten af bymidten kan udvikle sig, siger Jan Gehl og fortsætter.

- Og så er der jo Vanløse Torv, som man burde lukke af ud til Vanløse Allé med en lang smal glasbygning med en cafe i, for at fjerne udsigten til trafikken Vanløse Alle og skabe sammenhæng. Det handler nemlig om visioner. Der skal gøre en indsats, det erkender jeg. Men jeg tror, det kan lade sig gøre med en fælles indsats, siger Jan Gehl, der blandt andet har været med til at udvikle Times Square til, hvad den er i dag.

Og hvorfor ikke have visioner?

BLÅ BOG - JAN GEHL

85-årig vanløseborger, arkitekt og byplanlægger Jan Gehl har arbejdet med menneskers trivsel og har sat sit præg på byer over hele verden fra København til Sydney, New York og Moskva.

Han er stifter af arkitektvirksomheden Gehl Architects og har i 40 år desuden undervist og forsket på Kunstakademiets Arkitektskole. Hans bøger, 'Livet mellem husene' og 'Byer for mennesker' er oversat til 40 sprog og bruges verden over som lærebøger om godt bymiljø.


Annonce