Annonce
Bilfri søndag

Kampen om den bilfrie søndag

Debatten om bilfri søndag på Vesterbro handler om frihed til at bruge byen. Men opfattelsen af, hvad der er frihed er meget forskellig. Foto: René Mølskov
Den politiske åbning for bilfrie søndage har sat gang i debatten på Vesterbro, hvor fronterne ridses op.

- Dem, der køber en bil må jo også formode, at de kan holde den et sted og køre til og fra byen, siger Karina Bergmann, der er vesterbroer, konservativ politiker og kraftig modstander af forslaget om bilfri søndag.

- Nej, det synes jeg faktisk ikke, at de bare kan formode. Man kan da ikke forvente, at man køber en bil, og så følger der en parkeringsplads med. Det må man overveje inden, man køber bil, siger Mikael Stenstrup, der sidder i Vesterbro Lokaludvalg for Boldklubben Vestia.

Alle skal have adgang til byen

De to har længe diskuteret det forslag, som regeringen i starten af april præsenterede. Med en ændring i færdselsloven kan forslaget gøre det muligt for landets kommuner at indføre bilfrie dage. Og allerede inden forslaget er vedtaget har det skabt en heftig debat.

På Vesterbro er Karina Bergmann og Mikael Stenstrup dybt uenige om forslagets kvalitet.

- Det er vigtigt for mig som borgerlig politiker og som vesterbroer, at alle har adgang til byen. Uanset hvilket transportmiddel, man bruger. Det er enormt vigtigt at byen ikke lukker sig om sig selv. Heller ikke de mindre gader. Resten af landet ser de på os og tænker; hvad har de gang i? Vil de ikke være os andre bekendt?, siger Karina Bergmann, der mener, at forslaget om at begrænse biltrafikken i hovedstaden er et skridt i den forkerte retning.

- Ideen bærer præg af, at der er mange københavnere, der ikke forlader byen særlig ofte. Det er slet ikke det, vi har brug for efter den her corona-pandemi. Vi skal ikke lukke byen og gøre det svært at komme til eller fra og komme hinanden ved. Landet er stadig så lukket for resten af omverdenen, at vi på Vesterbro er afhængige af, at der kommer folk fra andre dele af Danmark og hører koncerter, bruger vores hoteller og alt det andet, fortsætter hun.

Annonce

Har allerede gode erfaringer

Men på den anden side af debatten er Mikael Stenstrup lodret uenig.

- Jeg kan overhovedet ikke forstå frygten for at byen lukker sig om sig selv. I lokaludvalget har jeg været med til at arrangere bilfri lørdag på Istedgade. Den blev spærret af ved 6-7-tiden om morgenen og allerede fra klokken 8 begyndte det at myldre med børn på løbehjul på vejen. Det gjorde de den lørdag. Musikken startede klokken 13 og der var sort af mennesker. De handlende havde gyldne dage og der var masser, der kom med tog fra provinsen for at være med, siger han.

Han understreger dog, at det er vigtigt med lokale drøftelser med både erhvervsliv og naboer for at finde ud af, hvor og hvornår det bedst giver mening.

- Vesterbrogade kunne jeg for eksempel slet ikke forestille mig at lukke. Men Istedgade og Sønder Boulevard ville da fungere fint. Eller nogle af de mindre gader. Jeg forestiller mig jo slet ikke, at det bliver hele bydelen, der skal være bilfri.

Annonce

Nødvendigt for børnefamilier

Karina Bergmann velkommer debatten, men mener, at man helt bør undlade at lave bilfrie dage. Både af hensyn til gæster fra provinsen, danske turister og besøgende og af hensyn til københavnere med behov for bilen.

- Min største modstand mod at lukke for biltrafik er, at byen ikke skal lukke sig om sig selv. Det er svært at blive klog på den her bilfjentlighed og vi har brug for alle dem, der kommer hertil på besøg. Nu har jeg selv fået en lille, og det ændrer også perspektivet. Vi er blevet meget mere afhængige af at have bil og jeg kan godt forstå,hvis der er mange børnefamilier, der tænker; bliver byen ved med at være for os? Kan vi få det til at hænge sammen uden bil? Hvis vi nu har besøgt bedsteforældre i provinsen, kan vi så parkere, når vi kommer hjem? Svaret er nej, siger hun.

Men for Mikael Stenstrup giver det kun god mening at lukke for bilerne - også af hensyn til børnene.

- Jeg synes ikke, det er vigtigt for børnene, at familien har en bil. Jeg tror børnene har større glæde af at komme ud på pladser og på gaderne og lege. Jeg bor selv i Frederikstadsgade, hvor der blev nedlagt 20-30 parkeringspladser og lagt brosten. Nu myldrer det jo med børn hver dag. Folk snakker sammen og hygger sig og kører skateboard og hopper på trampolin. Det synes jeg da er fedt, siger han.

Hvad synes du? Deltag i debatten herunder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce