Annonce
Debat

Kan vi så få noget ro: Hvorfor er støjhandlingsplanen for 2018-23 endnu ikke realiseret for Jyllingevej?

Kandidat til Borgerrepræsentationen for SF, Jonas Nievelt undrer sig i dette læserbrev over at støjhandlingsplanen ikke er realiserer endnu. Foto. Privat

Efter at folk er vendt tilbage til deres arbejdspladser fra ferie og hjemmearbejdspladser, skal vi også til at vænne os til, at folk rent faktisk skal ind til disse arbejdspladser. Det foregår for mange menneskers vedkommende i bil, og rigtig mange – for mange – kører ad Jyllingevej.

Udover luftforurening og trafikdræbte oplever indbyggerne ved Jyllingevej også andre af privatbilismens lyksaligheder. De lever nemlig konstant under et støjniveau, der er langt højere, end sundhedsmyndighederne anbefaler. Du kan se, Københavns støjforurening på et fascinerende støjkort, som Miljøstyrelsen har lavet.

Denne høje trafikstøj medfører ifølge WHO kommunikationsbesvær, hovedpine, søvnbesvær, stress, forøget blodtryk, forøget risiko for hjertesygdomme og hormonelle påvirkninger. Nu er jeg ikke læge, så for at skære det ud i pap, fortæller WHO også, at trafikstøj i Vestueuropa alene hvert år koster godt en million sunde leveår.

Annonce

Problemet med planer er bare, at man også skal udføre dem i stedet for blot at konstatere, at man bør gøre noget. Og på Jyllingevej er ingenting sket.

Jonas Nievelt, kandidat for SF til Borgerrepræsentationen 2021

Det kan kommunen da ikke tillade, tænker du nok. Og nej, det kan de faktisk ikke, og netop derfor har Københavns Kommune også fremhævet Jyllingevej som en af de veje, hvor støjen skal sænkes. Det sker i kommunens støjhandlingsplan 2018-23. Så langt så godt. Problemet med planer er bare, at man også skal udføre dem i stedet for blot at konstatere, at man bør gøre noget. Og på Jyllingevej er ingenting sket.

Støjhandlingsplanen anbefaler ellers meget tydeligt, at der skal ske noget. Jyllingevej skal belægges med støjdæmpende asfalt, og hastighedsgrænsen skal sættes ned til 50 kilometer i timen. Det er ikke sket. Hvorfor det ikke er sket på trods af forvaltningens klare anbefalinger, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Men det skal da have konsekvenser. Man kan da ikke bare lave en handlingsplan og så ikke gøre det, der står i den. Jo, det kan man faktisk godt. I hvert fald havde kommunen også en støjhandlingsplan for årene 2013-18, der også anbefalede at sætte hastigheden på stærkt trafikerede veje ned. Denne målsætning er altså gentaget i den nyeste støjhandlingsplan.

Opfordringen herfra er altså, at Københavns Kommune også efterlever de handlingsplaner, den selv stiller. Det vil jeg i hvert fald kæmpe for, hvis jeg bliver valgt til Borgerrepræsentationen. Jeg har endnu til gode at høre fra andre partier end SF, der rent faktisk vil løfte denne opgave, som kommunen har pålagt sig selv.

Og så har jeg ikke snakket om, at der tilsyneladende ikke findes nogen støjhandlingsplan for Jyllingevej fra Jyllingevej Station og helt op til Rødkilde Skole samt for både Sallingvej og Rebildvej. Her er støjen også langt højere, end myndighederne anbefaler. Måske skyldes det mængden af trafik, og den bør vi også kigge nærmere på.

Annonce
Bydel

Usædvanligt opråb: Kom og parkér jeres cykler her

København

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
KULTUR

Tine og Carsten genåbner ikonisk kulturperle: - Det ville jo være synd, hvis der kom en cykelhandler i stedet

Samfund

Skilt skrevet på dansk skaber forvirring blandt romaer på Lyngsies Plads

Danmark

Løvkvist til DF-årsmøde: Den weekend, Pia Kjærsgaard mistede sit parti

Sport

Chris Anker Sørensen er omkommet efter trafikulykke i Belgien

Danmark

14.028 klip i kørekortet på et halvt år: Alt for mange er optaget af mobiltelefonen i trafikken

byliv

Ny hæder til København: Kåret som verdens sikreste by

Byliv

Folkefest på alléen: Årets teaterflise er lagt

Byudvikling

Så er den gal igen: Søjler i skandalebyggeri lever ikke op til brandkrav

Debat

Send ungerne på plejehjem

Københavns fremtid

KøbenhavnLIV inviterer til live-debat 50 dage før kommunalvalget

Byliv

Ikoniske Café Rosenhaven lukkes efter hård kamp: Det gør ondt at sige farvel

Byudvikling

Det er nu eller aldrig: Halvdelen af Bispeengbuen skal rives ned

Annonce