Annonce
Byliv

Kritik af fremtidens Ny Ellebjerg Station: De fralægger sig ansvaret overfor cyklisterne

Ny Ellebjerg Station bliver nyt knudepunkt, men hvad med cyklisterne? Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lige nu er det ikke til at komme frem eller tilbage med cyklen på Ny Ellebjerg Station. Og skal man tro Cyklistforbundet, bliver det ikke bedre, når stationen udvides.

Cyklistforbundet mener ikke, at de nuværende forhold for cyklister på Ny Ellebjerg Station er tilstrækkelige, og det er nu, hvor stationen står som en stor byggeplads, at der skal gribes ind.

Ny Ellebjerg Station er nemlig under stor renovering, da den skal stå klar som nyt knudepunkt for København i 2024.

Derfor har Cyklistforbundet taget sagen op og skrevet til transportminister Benny Engelbrecht for at høre, om cykelforbindelserne er taget med i planerne for ombygningen.

Annonce

De føler sig dog ikke hørt af transportministeriet, fortæller Erik Hjulmand, formand for cyklistforbundets lokalafdeling i København

- Der bliver ikke rigtig svaret på vores henvendelse i forhold til selve cykelforbindelserne, og de to løsningsforslag, vi er kommet med. Derimod lægges der vægt på gode cykelparkeringsanlæg i stedet, siger han og fortsætter:

- Om cyklister var indtænkt i planen fra start, er ikke til at vide, men forhåbentlig kommer der lidt mere fokus på cykelforbindelserne og cykelforholdende i og omkring Ny Ellebjerg Station. Det er en kompleks størrelse, og det virker som om transportministeriet fralægger sig ansvaret, og lægger det over på Københavns kommune.

To mulige løsninger

Cyklistforbundet fremlægger to mulige løsninger i forhold til cykelforbindelserne på Ny Ellebjerg Station:

1. At der skal afsættes midler, således at Metroselskabet eller Banedanmark tilføjer etablering af cykelforbindelser til det igangværende arbejde med etablering af concourse, samt etablering af et tilhørende cykelparkeringsanlæg.

2. At fremføre krav til Københavns Kommune, om at de i forbindelse med udfærdigelse af lokalplan for området skal indarbejde krav om etablering af cykelforbindelse på tværs af det forestående kontor- og boligbyggeri ovenpå stationen. Her vil der alligevel skulle bygges i højden, og derfor vil en broforbindelse kunne etableres uden uoverstigelig ekstraudgifter.

Transportminister Benny Engelbrecht fortæller dog, at områdets niveauforskelle, det begrænsede areal og et forventet stort antal gående passagerer ikke gør det muligt at indpasse ramper til cyklister, der ønsker at køre tværs gennem omstigningsanlægget.


Det er en kompleks størrelse, og det virker som om, de fralægger sig ansvaret og sender det videre til Københavns kommune.

Erik Hjulmand


- I omstigningsarealet vil der færdes personer i mange retninger til fods, herunder gangbesværerede, handicappede og folk med barnevogn. Den type trafik er desværre ikke forenelig med tværgående cykeltrafik i større omfang på det areal, der er til rådighed, skriver Benny Engelbrecht til Cyklistforbundet.

Annonce

Tillid til den gode løsning

Benny Engelbrecht mener, at man kommer langt med gode muligheder for cykelparkering.

- Det er klart, at der skal være gode forhold for cyklister ved vores kollektive trafiktilbud, så det bliver let at tage cyklen på de korte strækninger og lade toget eller metroen om resten af rejsen. Det gælder også ved et knudepunkt som Ny Ellebjerg, hvor det er let at forestille sig, at mange vil cykle til og fra stationen, når de skal til og fra arbejde, skole, fritidsaktiviteter eller som en del af en ferierejse, siger han.

Han fortæller ligeledes, at han har tillid til, at stationen udformes, så den passer til dens brugere.

- Det er derfor godt, at Metroselskabet, DSB, Banedanmark og Københavns Kommune er i dialog om opgaven, netop fordi Ny Ellebjerg bliver en station med mange kollektive transportmuligheder og en meget stor og mangfoldig passagerandel, som selvfølgelig skal have mulighed for at kunne cykle til og fra stationen, når den er færdigbygget. Jeg har tillid til, at de vælger de løsninger, som er bedst egnede til stationen og dens passagerer, siger Benny Engelbrecht.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce