Annonce
Debat

Krydstogtskibenes forurening forlænges igen, igen, igen

Landstrøm til krydstogtsskibe er forsinket, og den nye tidsplan siger, at det er klar i 2024. Arkivfoto: Michael Paldan

Debat: I 2018 takkede København nej til at få et landstrømsanlæg fra Powercon med kæmpe EU-tilskud. En skandale fordi afslaget kom uden en demokratisk proces.

Efter megen kritik og debat besluttede kommunen så i 2019, at anlægget skulle stå klar i 2021. Da planen blev konkretiseret, og pengene afsat, var planen rykket til foråret 2023, men nu atter med EU-tilskud. Et anlæg på Oceankaj med stikledning til Langelinie skulle sikre at fire krydstogtskibe kunne få landstrøm samtidigt.


Annonce

Hvis anlægget først kommer i gang i 2025, så er der ikke meget at prale af for København og endnu mindre for beboerne. Var det i 2025 vi skulle være CO2-neutrale? Og prisen er endnu flere kræfttilfælde og dødsfald.


Hermed ville årtiers forurening med kræftfremkaldende NOx partikler og markant CO2 udledning blive reduceret betragteligt fra krydstogtsæsonen 2023. En sejr efter stort pres fra Østerbro Lokaludvalg, berørte beboere, Det Økologiske Råd, mange medier og politikere. Copenhagen Malmö Port skulle stå for projektet, og alle meldinger har været, at det kørte på skinner.

Men som en tyv om natten orienterer By&Havn så nærmest i en fodnote til Økonomiudvalgets  medlemmer på rådhuset 16. juni, at de overtager projektet fra Copenhagen Malmö Port og forudser en forsinkelse til engang i løbet 2024.

Det ligner en to års forsinkelse til sæsonen 2025. Ingen debat, ingen alternativer, ingen klare begrundelser. På By&Havns hjemmeside fremstilles ansvarsoverdragelsen som en positiv nyhed, uden at forsinkelsen nævnes med et ord.

I hvert tilfælde for os på Østerbro er det en skandale. Hvis anlægget først kommer i gang i 2025, så er der ikke meget at prale af for København og endnu mindre for beboerne. Var det i 2025 vi skulle være CO2-neutrale? Og prisen er endnu flere kræfttilfælde og dødsfald.

Vi håber, at By&Havn tager den grønne dagsorden alvorligt, sagen om landstrømsanlæg har kørt siden 2009.

Skandalen er ikke mindst, at det pakkes ind i en organisatorisk teknikalitet og orientering til Økonomiudvalget. Forsøg på snedigt spin lige inden sommerferien. Igen under radaren uden debat. Er det By&Havn eller politikerne, der prioriterer? Og så i et valgår!

Annonce
Debat

Tillykke til Noma og Geranium – men lad os også hylde det lokale shawarma-sted

Nyhed

Nyt medie på Frederiksberg ser dagens lys

Annonce

Coronavirus - Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Parkering

Hemmelig parkeringskælder: 155 tomme parkeringspladser bag lås og slå

Byliv

Forladt område har fået et gevaldigt løft: Nu skal længe ventet plads indvies

Trafik

Nu kommer elløbehjul tilbage til Københavns gader

Alarm 112

Taxavognmand kan miste bil efter chaufførs kørsel

Byudvikling

Slut med at klage over Lynetteholm: - Det er en demokratisk skandale

Jubilæum

Formand på fagbevægelsens 150 års fødselsdag: - Du kan ikke uddanne dig til næste sæson af Paradise Hotel

Samfund

Stjerneadvokat hyrede sig selv for skattekroner - men borgmester kan ikke svare på, om hun synes, det er okay

Det sker

`Way out of function`: Kunstudstilling i Amagercentret

Byens Bedste LIV

Med blomstervægge og asiatisk spiritus udgør Kintsugi den cocktailbar, Østerbro har manglet.

Debat

Kære konservative: Fortæl hvad I vil gøre for borgerne frem for skræmmekampagner

Podcasts

Lyt: Bassema blev aktiveret i 20 år - Derfor er det så svært at få indvandrere i job

Samfund

Dybvandsbombe fundet i Lynetteholm-undersøgelse

identitetspolitik

'Formand' er fortid i Borgerrepræsentationen: Flertal beslutter, at ordet skal skrottes

Annonce