Annonce
KLUMME

Mai & Rådhuset: Chok-melding til bilister - 24.000 kr. for at parkere bilen

Carsten Mai kommenterer hver uge det politiske liv på Københavns Rådhus.

Hvis bilejerne i København troede, at de var midlertidigt fredede, kan de godt tro om igen. Tværtimod kan de indstille sig på et chok af de helt store.

En ny analyse bestilt af et bredt politisk flertal ser nemlig på, hvilke initiativer byen skal tage for at nå målet om færre udledte drivhusgasser i København. Set med bilisternes øjne er der tale om et sandt rædselskatalog.

Beboerlicensen skal op på 24.000 kr. om året, og byen skal inddeles i 13 såkaldte trafikøer, hvor benzin- og dieselbiler kun må bevæge sig, hvis de har et ærinde. Ellers er de henvist til de store veje udenom centrum.

Annonce

Helt konkret betyder det, at man ikke kan køre fra Amager til Østerbro gennem Indre By. Så bliver ideerne til politisk virkelighed, må blisterne indstille sig på omveje af historiske dimensioner.

Men de store gader er ikke totalfredede. De skal på sigt også friholdes for de ”gammeldags” forurenende biler.

Hvis kommunen ønsker at nå sit mål om færre drivhusgasser i byen, har eksperterne der har analyseret trafikken i København et yderligere forslag i posen: Alle 124.000 parkeringspladser langs kantstenen i de københavnske gader skal nedlægges.

Mens Enhedslistens trafik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen grundlæggende er positiv overfor forslagene, tager overborgmester Lars Weis (S) afstand fra de mest skarpe forslag. Lars Weiss understreger, at den sociale balance i byen bliver for skæv, hvis kun de rige har råd til at betale den tårnhøje beboerlicens.

Overborgmesteren peger derfor på andre værktøjer end dem, eksperterne har lagt frem i deres omfattende rapport. Nedsættelse af hastigheder og roadpricing, der altså betyder udgifter for dem der rejser ind i byen, er blandt de muligheder, Lars Weiss ønsker skal undersøges nærmere.

Den konservative leder, Jakob Næsager, vender sig endnu skarpere mod kataloget af forslag, som han mener, vil smadre fremkommeligheden i København.

Efter de konservatives leders vurdering vil det også være en katastrofe at forbyde bilkørsel på byens større veje, medmindre man kører i elbil.


Det pudsige er, at bilisternes og blå blok bedste venner i denne sag er de røde fagforbund. Det er dem der kan få socialdemokraterne til at sige helt nej tak.

Carsten Mai


Kun de færreste har nemlig mulighed for at skifte til elbil inden 2023, påpeger Jakob Næsager, som mener, at de fleste må sige helt farvel til bilen, hvis gadeparkeringen sløjfes. For så er der kun de helt dyre løsninger tilbage.

Selvom partierne alle er sprunget ud som grønne forårsfrøer, må man forvente, at Socialdemokratiet sammen med blå blok luger ud i forslagene. Det er der en meget god grund til. Byens stærke fagforbund som Dansk Metal, HK og 3F ved udmærket godt, at det er deres medlemmer der bliver ramt af restriktionerne.

Telefonlinjerne vil gløde mellem fagforeningernes topfolk og socialdemokraterne på rådhuset, og meldingen vil være meget klar: Miljøet er vigtigt, men byen kan ikke forvandles til et nyt Frilandsmuseum.

Så det pudsige er, at bilisternes og blå blok bedste venner i denne sag er de røde fagforbund. Det er dem der kan få socialdemokraterne til at sige helt nej tak.

Carsten Mai

Carsten Mai analyserer politikken i København. Han var i otte år pressechef for tidligere overborgmester Jens Kramer Mikkelsen. I dag driver han konsulentvirksomheden Carsten Mai & Com som rådgiver virksomheder og organisationer om kommunikation og politik. Han er uddannet cand.scient.soc. og bor med sin familie i København. www.carstenmai.dk

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce