Annonce
Farlig trafik

Metrobyggeri skaber farlige trafikforhold: Det er et spørgsmål om tid, før en fodgænger kommer til skade

Afspærringen til højre for cyklisten er det, der omkranser vandbehandlingsanlægget. Foto: Privat
SydhavnenLIV har spurgt om, hvad der fylder mest i hverdagen for borgerne i 2450. Her svarede mange trafik, og særligt en bestemt strækning i Sydhavnen har borgernes fokus. Den umiddelbare løsning på problemet er dog udsat.

Trafiksituationen på Borgbjergsvej fra nr. 41 og op mod Mozartsvej har siden metrobyggeriet været kaotisk. Metrovæggen intensiverer trafikken, og hegnet rundt om vandingsanlægget, der benyttes til metrobyggeriet, gør oversigtsforholdene vanskelige. Flere borgere melder, at det er et spørgsmål om tid, før det går galt.

En henvendelse til SydhavnenLIV lyder:

- Der er ensrettet, og alligevel oplever man talrige biler vende ved den grønne barrikade og køre mod ensretningen. Senest i dag var to fodgængere ved at blive kørt ned.

Annonce

- Desuden kører en del af busserne hurtigt ned mod den grønne væg, og selvom der er fuldt stop, hajtænder og fodgængerfelt, svinger en del busser uden at holde helt stille. Det er et spørgsmål om tid, før en fodgænger kommer til skade.

Kan genkende problemet

Lars Jensen, der er indehaver af Sydhavnens Vinbar på Borgbjergsvej 52, oplever ofte, at der sker farlige situationer som konsekvens af hegnet rundt om vandingsanlægget. Han kan fuldt ud genkende indholdet i den beskrevne henvendelse.

- Jeg oplever tit, at folk kører mod ensretningen, og at busserne svinger ud uden først at holde stille. Begge dele er farligt, især fordi oversigtsforholdene er så dårlige, siger Lars Jensen og fortsætter:

Det er blandt andet busserne på den meget populære rute, der nævnes som et problem. Foto: Frieda Lodahl


- Af samme grund har jeg forespurgt kommunen omkring muligheden for at pille de grønne vægge ned, gerne dem i højre side af køreretningen, som kun skærmer vandingsanlægget til brug for metrobyggeriet. Hvis de ikke kan det, foreslår jeg, at man erstatter det massive hegn med et trådhegn, som man kan se igennem. Akkurat som det skete på Enghave Plads.

Nedtagningen af hegnet har dog længere udsigter end planlagt.

Annonce

Løsningen er udsat

Teknik- og Miljøforvaltningen fortæller, at de har forståelse for, at det kan føles utrygt at færdes på fortovet mellem byggepladshegnet og den tilstødende bygning, men det etablerede vandbehandlingsanlæg kan ikke flyttes.

- Der kan desværre ikke ændres på byggepladsens udstrækning, og hegnets højde er betinget af krav om at begrænse gener fra anlægget. Vandbehandlingsanlægget skal være i drift i cirka et år, efter at boremaskinerne har passeret Mozarts Plads. Det gjorde de i efteråret 2020, lyder det fra Teknik- og Miljøforvaltningen.

Jeg oplever tit, at folk kører mod ensretningen, og at busserne svinger ud uden først at holde stille. Begge dele er farligt, især fordi oversigtsforholdene er så dårlige.

Lars Jensen, indehaver af Sydhavnens Vinbar

SydhavnenLIV har været i kontakt med Metroselskabet for at få en præcis dato for, hvornår vandingsanlægget kan fjernes. Svaret er ikke opløftende, da de meddeler, at grundvandsanlægget er sat til at blive fjernet i løbet af sommeren 2022.

Teknik- og Miljøforvaltningen fortæller dog, at de vil meddele politiet om de trafikale udfordringer i området ved førstkommende lejlighed:

- Den midlertidige indretning af trafikafviklingen lever op til gældende regler og er som nævnt også godkendt af politiet. Det er beklageligt, at ulovligheder fører til farlige trafiksituationer. Det er politiet, der i den forbindelse skal rettes henvendelse til. Forvaltningen vil nævne det for politiet ved førstkommende lejlighed.

Hvad siger politikerne?

Vi har spurgt de politikere, der er på valg 16. november, hvad de vil gøre ved ovenstående udfordring. Vi har spurgt dem, der sidder i det relevante udvalg.

De har fået 24 timer til at svare os skriftligt. Dem, der har nået det inden deadline, er med, de andre er ikke.

Venstre - Jens-Kristian Lütken, gruppeformand

Det undrer mig meget, at det ikke er muligt for forvaltningen at finde en løsning på det her problem. Jeg har derfor bedt om at sagen kommer på dagsordenen til næste møde i Teknik- og Miljøudvalget, således at vi kan finde en løsning, der kan bruges ind til at metrobyggeriet er færdigt. Det må simpelthen kunne lade sig gøre. Det kan ikke passe, at vi blot skal se til alt imens der opstår farlige situationer i trafikken i det område.

Konservative - Jakob Næsager, gruppeformand

Vi konservative vil arbejde for, at Metroafspærringerne over jorden begrænses og fjernes hurtigst muligt. Da Metrostationen er færdigstøbt, og der ikke mere skal køres jord væk, bør byggepladsen kunne begrænses, og pladserne igen åbnes for nærområdet.

Vi konservative er imod at lukke flere veje, for det skaber kun kaotiske forhold. Vi ønsker derfor også, at vejene omkring den kommende Metro hurtigt genåbnes.

Dansk Folkeparti - Finn Rudaizky, gruppeformand

Det er ikke i orden, at de lokale beboere skal føle sig usikre i deres lokalområde i så lang tid. Vi kan ikke vente et helt år på, at situationen bliver bedre. Det må være muligt for Teknik- og Miljøforvaltningen at indføre en midlertidig ordning der gør området mere trygt. F.eks. kan der ved etablering af blinklys eller en lysende tavle gøres bedre opmærksom på ensretningen, når hajtænder og et skilt tilsyneladende ikke er nok.

Metrobyggeriet er vigtigt for København, men vi har allerede generet alt for mange borgere gennem de otte år det tog at bygge Cityringen. Vi skal lære af erfaringerne fra det byggeri, og de viste, at kommunen og Metroselskabet tidligt skal lytte til de lokales forslag om forbedringer.

Jeg vil bringe sagen op i Teknik- og Miljøudvalget og bede forvaltningen komme med et katalog over løsningsforslag. Om det er trafiklys, bump der nedsætter hastigheden eller noget helt andet må eksperterne give et hurtigt bud på. Jeg vil også bede forvaltningen om at tage fat i politiet her og nu.

Forvaltningen siger til SydhavnenLIV, at de vil tale med politiet ved første lejlighed. Men de skal ikke vente på det næste møde i kalenderen. De skal gribe telefon og ringe til Politigården – før der sker en alvorlig ulykke. Der er allerede omkommet en arbejder på byggeriet af metroen i Sydhavnen, det burde også få Metroselskabet til at se alvoren i sagen.

Annonce
Kaos

Københavnere må lede i timevis: Hvorfor er der ikke parkeringspladser til alle med en p-licens?

Fødselsdags-koncert

Hjalmer Larsen gav den gas på Frederiksberg Rådhus: Avisen fejrede fødselsdag

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Øjenvidne

Mille gik forbi gerningsstedet fem minutter efter drabet: Det er meget bekymrende

Alarm 112

Metroens cityring brød sammen i fredagsmyldretiden

Skuddrama

Skuddrama på Sorgenfrigade: Erhvervsdrivende skræmt fra vid og sans

Skuddrab

Hemmeligt møde førte til drabet i Sorgenfrigade: Sådan er bande-situationen lige nu

Mette Frederiksen beklager butiksbesøg uden mundbind

Rigshospitalet

Signe mangler fire kollegaer: Rigshospitalet aflyser hjerteoperationer på grund af mangel på sygeplejersker

Byfornyelse

Sebastian er frustreret: Rantzausgade har fået en fed fuck-finger i julegave

Det sker

Forkæl dine smagsløg: Kig forbi Østerlandsk Thehus på fredag

Trafik

Jens turde ikke krydse perron: Retter kritik af DSB

For abonnenter

En hel togkupé undlod at tage mundbindet på mellem Esbjerg og Odense: Nu kalder andre borgere deres opførsel 'svinsk' og kræver reglerne overholdt

Ballade i nattelivet

Heste og flere betjente på gaden: Politiet styrker indsatsen i nattelivet

Sure smileys

Spisested holdt sur smiley skjult: - Jeg føler mig hårdt behandlet

112

Hunde gik til angreb: Fem gymnasieelever på hospitalet

Annonce