Annonce
Parkering

Når Lars kommer hjem fra arbejde, holder bilerne hulter til bulter

Lars Wrede har svært ved at finde parkeringsplads i området. Lige nu er parkering gratis, hvor han bor. Han er villig til at betale for at løse problemet. Han foreslår tidsbegrænset parkering døgnet rundt. Foto: Simon Schmidt
Lars Wrede bor i Nordvest i et område, hvor parkering er gratis. Det betyder, at han har svært ved at finde en parkeringsplads, når han kommer hjem fra arbejde. Firmabiler, pendlere, turister og borgere fra anden kommune tager pladserne.

Lars Wrede bor tæt ved Genforeningspladsen i Nordvest.

Til daglig er han afhængig af bil for at komme på arbejde. Det skaber problemer, når han får fri og kommer hjem.

- Der er ingen parkeringspladser efter 17.00. Så kører jeg rundt og leder efter en plads. Det kan tage et kvarter. Og så må jeg parkere langt væk, og så tager det yderligere et kvarter for at komme til min hoveddør, siger Lars Wrede, og fortsætter.

Annonce

- - Det er et kæmpe problem for især børnefamilier. Så må man efterlade børnene ved hjemmet, mens man skal finde en parkeringsplads.

Lars Wrede bor ved et randområde lige op til Frederiksberg Kommune og ved S-togs stationen Fuglebakken. Et område i Nordvest, hvor parkering er gratis.

- - Vi oplever dog, at mange pendlere parkerer ved os, og så tager tog, bus eller cykel videre til arbejdet. I aftentimerne holder der ydermere blandet andet firmabiler, turister og Frederiksbergborgere, der mangler en plads, siger Lars Wrede, og fortsætter

- Det gør, at vi ikke kan få en parkeringsplads i vores eget område.

Problemet er størst i aften- og nattetimerne, hvor biler holder hulter til bulter

Lars Wrede

Lars Wrede fortæller, at de også oplever at borgere i Nordvest på den anden side af Borups Allé også parkerer i deres område.

- På den anden side af Borups Allé er der tidsbegrænsning på parkering i dagtimerne. Siden reglerne blev indført, har vi oplevet et endnu større antal af biler i vores område, siger han.

Biler holder hulter til bulter

Lars Wrede mener ikke, at det er tilstrækkeligt, at indføre tidsbegrænsning i dagtimerne, hvor han bor.

- Tidsbegrænsning i dagtimer vil løse problemet i forhold til pendlere. Men problemet er størst i aften- og nattetimerne, hvor biler holder hulter til bulter for folk smider bare bilerne, hvor der er plads, siger Lars Wrede, og fortsætter:

- Jeg vil gerne have indført tidsbegrænsning i alle døgnets timer. Jeg er villig til at betale et symbolsk beløb til at administrere en ordning med P-licens. Eksempelvis ligesom på Frederiksberg som har fungeret i mange år. Dog ikke for mange penge. Jeg bor trods alt i kommunen, og synes det er rimeligt at man fortsat kan holde bil, hvis man er afhængig af den og ikke kan nøjes med offentlig trafik.

Vi har tidligere været i kontakt med Teknik-og Miljøforvaltningen om tidsbegrænset parkering i Nordvest.

- Med budgetaftale 2022 er det besluttet at etablere de tidsbegrænsede zoner som tre timers zoner. Den endelige geografiske afgrænsning af zonerne skal i offentlig høring, og i den forbindelse undersøger forvaltningen, om tre timers tidsbegrænsning i tidsrummet kl. 8-19 opfylder behovet for at begrænse udefrakommende parkering, eller om der kan være grundlag for at ændre tidsrummet, skriver Teknik-og Miljøforvaltningen i en mail.

Hvad siger politikerne til parkeringsforhold i Nordvest?

Vi har spurgt de politikere, der er på valg 16. november, hvad de vil gøre ved ovenstående udfordring. Vi har spurgt dem, der sidder i det relevante udvalg.

De har fået 12 timer til at svare os skriftligt med maksimalt 600 tegn. Dem, der har nået det inden deadline, er med, de andre er ikke.

Finn Rudaizky - Dansk Folkeparti

Det er absolut ikke nok med tidsbegrænset betaling. Også i Nordvest-området, er det bydende nødvendigt, at der gives faktisk mulighed for parkering af biler under jorden. Det vil DF meget gerne arbejde for. Sidegevinsten er, mindre luftforurening og mere plads til grønne områder, træplantning, idræt og rum til børns fritidsaktiviteter. Men, samtidig giver det også bedre mulighed for erhvervskørsel til forretninger.

Kim Hjerrild - Alternativet

Problemet med biler, som anvendes til pendling ind og ud af København, kan mindskes væsentligt ved at indføre roadpricing, hvor kørsel ind i og ud af København i myldretiden bliver pålagt en (høj) afgift, som vil få flere til at skifte til kollektiv transport og cykel. Desuden skal der indføres betalingszone over hele byen.

Mette Annelie Rasmussen - Radikale Venstre

København skal ikke være pendlernes parkeringsplads. Den mest effektive måde at fortrænge pendlerbiler på og give plads til beboernes biler, er at udvide p-zonerne. Desværre var der ikke flertal for den løsning i sidste budget. Vi følger udviklingen tæt og håber at vi kan få mulighed for at udvide p -zonerne på sigt. Det er dog en meget dyrere løsning end den 3 timers løsning, vi blev enige om i budgetforhandlingerne.

Jens-Kristian Lütken - Venstre

Parkering på vores gader skal først og fremmest være for dem som bor i området. Venstre vil gerne udvide ordningen med 3-timers parkering til Nordvest og eventuelt også døgnet rundt, hvis der er et lokalt ønske om det. Samtidig skal der etableres erhvervsparkeringspladser og vi skal føre ideerne om ”park and ride” ud i livet, således at bilerne fra omegnskommunerne ikke fylder på gaderne i København.

Annonce
Kaos

Københavnere må lede i timevis: Hvorfor er der ikke parkeringspladser til alle med en p-licens?

Fødselsdags-koncert

Hjalmer Larsen gav den gas på Frederiksberg Rådhus: Avisen fejrede fødselsdag

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Øjenvidne

Mille gik forbi gerningsstedet fem minutter efter drabet: Det er meget bekymrende

Alarm 112

Metroens cityring brød sammen i fredagsmyldretiden

Skuddrama

Skuddrama på Sorgenfrigade: Erhvervsdrivende skræmt fra vid og sans

Skuddrab

Hemmeligt møde førte til drabet i Sorgenfrigade: Sådan er bande-situationen lige nu

Mette Frederiksen beklager butiksbesøg uden mundbind

Rigshospitalet

Signe mangler fire kollegaer: Rigshospitalet aflyser hjerteoperationer på grund af mangel på sygeplejersker

Byfornyelse

Sebastian er frustreret: Rantzausgade har fået en fed fuck-finger i julegave

Det sker

Forkæl dine smagsløg: Kig forbi Østerlandsk Thehus på fredag

Trafik

Jens turde ikke krydse perron: Retter kritik af DSB

For abonnenter

En hel togkupé undlod at tage mundbindet på mellem Esbjerg og Odense: Nu kalder andre borgere deres opførsel 'svinsk' og kræver reglerne overholdt

Ballade i nattelivet

Heste og flere betjente på gaden: Politiet styrker indsatsen i nattelivet

Sure smileys

Spisested holdt sur smiley skjult: - Jeg føler mig hårdt behandlet

112

Hunde gik til angreb: Fem gymnasieelever på hospitalet

Annonce