Annonce
København

Nyt forsøg: Skal fuldende Nordre Frihavnsgade

De to politikere bliver foreviget sammen med Ole fra gaden for at sejre de mange millioner i et Facebookopslag. Men er det rimeligt, at lokaludvalget skal læse om bevillingen på Facebook, når der ikke engang har været en borgerhøring først? Foto: André Bentsen
Med cykelparkering og midlertidige grønne træer vil Københavns Kommune fuldende omdannelsen af Nordre Frihavnsgade de sidste 100 meter ned mod Nordhavn Station.

Det stod ikke skrevet i stjernerne, at omdannelsen af Nordre Frihavnsgade, også skulle omfatte de sidste 100 meter ned mod Nordhavn Station.

Siden 2014 har det ellers været besluttet af sikre de bløde trafikanter på gaden bedre, men endnu er der intet sket.

- Og det kan være held i uheld, mener Mette Annelie Rasmussen (R)

Annonce

- For på grund af forsinkelserne i det andet projekt, der oprindelig skulle være stoppet ved Strandboulevarden, kan vi nu få den sidste del med på tegnebrættet, så maskinerne helt praktisk bare kan fortsætte det sidste stykke også, tilføjer hun.

Vedtaget i 11. time

Sammen med Socialdemokraten, Jonas Bjørn Jensen, bragte hun derfor et borgerinspireret forslag til budgetbordet i 11. time.

Det skal ikke ende i en borgerkrig om parkeringspladser det hele. Det handler om adfærd og en grøn omdannelse til en mere trafiksikker skolevej

Jonas Bjørn Jensen (S)

- Forbedrede trafikale forhold på Nordre Frihavnsgade (inkl. tilvalg) hedder det i det endelige budgetnotat, der sender 4.9 millioner kroner efter den brede vej ned mod tunellen under jernbanen.

- Jeg synes mere, der er tale om en midlertidig løsning på et problem, end et egentligt forsøg, siger Jonas Bjørn Jensen (S).

I praksis vil der blive sat midlertidige træer op og skabt plads til en cykelparkering allerede fra maj måned af.

- Og så håber jeg vi kan få tilpasset projektet med de inputs, der kommer til en permanent løsning, siger han.

Annonce

Velkendt initiativtager

Det er den driftige borger, Ole Kassow, der i sin tid var initiativtager til kampagnen 'Bevar Bopa Plads' og også er idémanden til det projekt, som bliver til virkelighed på den største del af Nordre Frihavnsgade, der har skubbet på for at forlænge omdannelsen af Nordre Frihavnsgade de sidste meter også.

- Som det er i dag kan man ikke komme frem som gående på grund af alle cyklerne. Samtidig har vi en gade, der sammenlignet med resten af Nordre Frihavnsgade mangler liv, og det er synd, for der er meget mere plads her på grund af bredden, siger han og tilføjer:

- Dette vejstykke er en transit til det nye område i Nordhavn og vil blive mere og mere brugt i fremtiden, så jeg er glad for, at der nu kommer et forsøg, som alle der bor her bakker op om.

Men gør de nu også det?

Ofte, når kommunen kaster millioner af kroner efter store vejarbejder og byomdannelser sker det på baggrund af lange høringsperioder og tegnekonkurrencer, men dem har der ifølge Allan Marouf, formand for Østerbro Lokaludvalg ikke været nogle af.

- Jeg læste om forslaget i et Facebook-opslag, konstaterer han overrasket.

- Der blev bevilliget 4,9 mil til en strækning på under 100 meter. Ifølge forvaltningen var der helt tilbage i 2014 ingen belæg for at tage denne strækning med, da under 200 cyklister og kun få biler bruger vejen, fordi Østbanegade er ensrettet, siger Allan Marouf, der undrer sig over, at man kan bruge så mange penge uden af lave en høring og borgerinddragelse.

- Når det oprindelige projekt sluttede ved Strandboulevarden, skyldes det et politisk kompromis dengang, forklarer Mette Annelie Rasmussen, der understreger, at projektet til at starte med er en midlertidigt forsøg.

- Så der kommer masser af mulighed for at komme med input. Vi kan slet ikke undvære dem. Nordre Frihavnsgade skal være et sted, hvor man kan cykle med sine børn uden at have hjertet helt oppe  i halsen.

Annonce

Bliver mulighed for input

Jonas Bjørn Jensen er enig.

- I det her tilfælde har der været en del inddragelse i forhold til den første del af projektet fra Trianglen til Strandboulevarden. Og så er det her 'bare' en videreførelse og færdiggørelse af det projekt. Og lavet på en måde, hvor vi først laver et forsøg, som kan give nogle erfaringer til det endelige projekt, siger han og understreger, at vejstrækningens betydning stiger i takt med udbygningen af Nordhavn.

- Hvorfor går I ikke skridtet ud og fjerner parkeringspladserne helt, når I alligevel vil fjerne så mange i København og har maskinerne i gang her?

- Vi vil ikke fjerne, men omdanne parkeringspladserne, men det skal ikke ende i en borgerkrig om parkeringspladser det hele. Det handler om adfærd og en grøn omdannelse til en mere trafiksikker skolevej, understreger Jonas Bjørn Jensen.

Annonce
Bydel

Usædvanligt opråb: Kom og parkér jeres cykler her

København

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
KULTUR

Tine og Carsten genåbner ikonisk kulturperle: - Det ville jo være synd, hvis der kom en cykelhandler i stedet

Danmark

Løvkvist til DF-årsmøde: Den weekend, Pia Kjærsgaard mistede sit parti

Sport

Chris Anker Sørensen er omkommet efter trafikulykke i Belgien

Samfund

Skilt skrevet på dansk skaber forvirring blandt romaer på Lyngsies Plads

Danmark

14.028 klip i kørekortet på et halvt år: Alt for mange er optaget af mobiltelefonen i trafikken

byliv

Ny hæder til København: Kåret som verdens sikreste by

Byliv

Folkefest på alléen: Årets teaterflise er lagt

Byudvikling

Så er den gal igen: Søjler i skandalebyggeri lever ikke op til brandkrav

Debat

Send ungerne på plejehjem

Københavns fremtid

KøbenhavnLIV inviterer til live-debat 50 dage før kommunalvalget

Byliv

Ikoniske Café Rosenhaven lukkes efter hård kamp: Det gør ondt at sige farvel

Byudvikling

Det er nu eller aldrig: Halvdelen af Bispeengbuen skal rives ned

Annonce