Annonce
TRAFIK

Parkeringszoner udvides: Parkeringspladserne skal tilbage til beboerne

Bilister, der har ærinde i lufthavnen, vil i fremtiden skulle betale for at parkere langs metrostationerne Øresund, Amager Strand og Femøren (foto). Foto: Jan Jeppesen.
I forbindelse med budgetaftalen på Københavns Rådhus vil parkeringszonerne blive udvidet til at omfatte Brydes Allé og parkering langs metrostationerne ved Øresund, Amager Strand og Femøren.

Bilisterne kommer til at betale for at parkere langs metrostrationerne Øresund, Amager Strand og Femøren. Det er aftalt mellem partierne, der står bag budgettet på Københavns Rådhus. Den nuværende parkeringszone udvides og kommer også til at omfatte Brydes Allé. Her indføres tidsbegrænset parkering på tre timer samt gæsteparkering.

Det er endnu uafklaret, hvornår de nye parkeringsrestriktioner vil kunne træde i kraft, da aftalen først skal godkendes i kommunens teknik- og miljøudvalg. Endvidere vil der kunne blive justeret på aftalen, efter det har været i offentlig høring.

Rasmus Steenberger, næstformand i Amager Øst Lokaludvalg, er imidlertid meget tilfreds med aftalen:

Annonce

- Det er noget, vi har kæmpet for i Amager Øst Lokaludvalg, og som har vi efterlyst på tværs af partier og hos de borgere, der har medvirket ved en del borgermøder om emnet, siger han til AmagerLIV.

Rasmus Steenberger understreger, at hensigten med at få udvidet parkeringszonerne skyldes flere forskellige forhold.

- På Brydes Allé skal vi have lavet en cykelsti, og det koster nogle parkeringspladser. Men vi kan tage presset ved at indføre tidsbegrænset parkering, da en del medarbejdere fra Nordea og DR benytter Brydes Allé til at parkere for at undgå betalingsparkering ved virksomhederne.

Ved metrostationerne vil vi gerne have løst den udfordring, at flere og flere benytter parkeringspladserne, selvom de har ærinde i lufthavnen. På den måde slipper de for at betale for lufthavnsparkering. Der er tale om et tætbefolket område, så det giver god mening at få pendlerne til at parkere i lufthavnen.

- Det er mit klare indtryk, at mange vil blive glade for at slippe af med ufrakommende bilister, og vi ved, at borgerne langs metroen brokker sig over de alt for få parkeringsmulighederne, siger Rasmus Steenberger.

Plads til borgerne

Marianne Moegreen, medlem af Amager Øst Lokaludvalg for Venstre, er også begejstret for aftalen.

- Vi får sat en ret effektiv stopper for de mange, der har taget en masse gratis parkeringspladser fra borgerne, fordi de ikke har villet betale for parkering i lufthavnen. Fremover kan de kun parkere i tre timer, og dermed har de tid til at handle men kan altså ikke bruge det som parkeringsplads, hvis de skal ud at rejse, siger Marianne Moegreen.

I følge hende har det lokalt været et stort ønske, at få stopper pendlerparkeringen og få gjort plads til borgernes biler.

- Ordningen giver lokale mulighed for at parkere med deres egen bil - ubegrænset og gratis. Det her rammer pendlerne - til glæde for os lokale. Der er tilsvarende ordninger andre steder i byen - for eksempel på Islands Brygge syd, og lokalt ved Lergravsparken hvor det effektivt har bremset pendlerparkeringen og givet beboerne deres parkeringspladser tilbage, påpeger Marianne Moegreen.

Annonce
Bydel

Usædvanligt opråb: Kom og parkér jeres cykler her

København

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
KULTUR

Tine og Carsten genåbner ikonisk kulturperle: - Det ville jo være synd, hvis der kom en cykelhandler i stedet

Samfund

Skilt skrevet på dansk skaber forvirring blandt romaer på Lyngsies Plads

Danmark

Løvkvist til DF-årsmøde: Den weekend, Pia Kjærsgaard mistede sit parti

Sport

Chris Anker Sørensen er omkommet efter trafikulykke i Belgien

Danmark

14.028 klip i kørekortet på et halvt år: Alt for mange er optaget af mobiltelefonen i trafikken

byliv

Ny hæder til København: Kåret som verdens sikreste by

Byliv

Folkefest på alléen: Årets teaterflise er lagt

Byudvikling

Så er den gal igen: Søjler i skandalebyggeri lever ikke op til brandkrav

Debat

Send ungerne på plejehjem

Københavns fremtid

KøbenhavnLIV inviterer til live-debat 50 dage før kommunalvalget

Byliv

Ikoniske Café Rosenhaven lukkes efter hård kamp: Det gør ondt at sige farvel

Byudvikling

Det er nu eller aldrig: Halvdelen af Bispeengbuen skal rives ned

Annonce