Annonce
Trafik

Peter er rystet: Movia chauffør kørte fra ulykkessted uden at reagere

Peter Larsen så en kvinde falde ud af bus 6A - chaufføren kørte fra stedet uden at hjælpe kvinden. Foto: Peter Larsen
Peter er rystet over en Movia-chaufførs flugt fra en udstignings-ulykke. Han mener at det er chaufførens pligt, at reagere.

Peter Larsen stod mandag aften af bud 6A ved stoppestedet 'Tuborgvej' i nordgående retning. Stoppestedet er grundet vejarbejde flyttet, og der er foran stoppestedet en metalafspærring. Efter udstigningen hørte han et brag. En ung kvinde havde fejlvurderet udstigningshøjden, da bussen ikke var blevet sænket.

Chaufføren kan umuligt have overhørt det brag, men han foretog sig intet - altså kørte han fra ulykkesstedet.

Peter Larsen

Trods et stort brag så foretog Movias chauffør sig intet, hvilket rystede Peter Larsen. Og han sendte derfor straks en klage til Movia - og henvendte sig tilmed til redaktionen med sin undren, da han ikke efter ulykken kunne komme i kontakt med Movia.

- Chaufføren kan umuligt have overhørt det brag, men han foretog sig intet - altså kørte han fra ulykkesstedet. Selvom kvinden forhåbentlig ikke kom synderligt noget til, så mener jeg stadig, at det er forkasteligt bare at ignorere kvinden, siger Peter Larsen.

Annonce

Peter Larsen er i tvivl om, hvorvidt chaufførens passivitet skyldes et eventuelt papirarbejde, der kunne ligge i en indrapportering af en ulykke.

Movia beklager

Vi har været i kontakt med Movia, som har givet os svar på nogle af Peter Larsens spørgsmål. De er oprigtig ked af at høre om hændelsen og beklager meget.

Har chaufføren et reelt ansvar i at reagere i en sag som denne - udover almen omsorg for andre mennesker, som en hver anden borger?

- Selvfølgelig skal chaufføren reagere, hvis han er opmærksom på uheldet. Vi har bedt den private operatør, der kører linje 6A for Movia om at tage fat i den pågældende chauffør.

Hvad er konsekvensen, hvis der køres fra et ulykkessted uden at reagere?

- Det er den private operatør, der har chaufføren ansat, og derfor også har det ansættelsesretslige ansvar i tilfælde af et svigt fra chaufførens side. Hvis kunden falder i forbindelse med udstigning af bussen, så skal chaufføren reagere og tage kontakt til kunden, hvis chaufføren observerer det eller bliver gjort opmærksom på det af andre kunder. Hvis chaufføren ikke reagerer på det er det operatøren, der skal tage stilling til de ansættelsesmæssige konsekvenser.

Skal bussen ikke altid sænkes ved passager-udstigning - og hvorfor skete det ikke her?

- Det er normal praksis, at bussen sænkes, men da forhold ved stoppesteder er forskellige, er det ikke altid muligt. Movias retningslinjer siger også, at der skal tages særligt hensyn til handicappede og dårligt gående samt folk med for eksempel barnevogn, klapvogn og cykel. De har gerne brug for lidt ekstra hjælp. Så her henstiller vi til, at bussen sænkes så langt ned som muligt, når disse kunder er ved stoppestedet, oplyser Movia i et skrifteligt svar.

Sker der uheld i en bus, hvor stort et arbejde ligger der så efterfølgende for chaufføren i at afrapportere til Movia?

- Chaufføren skal ikke afrapportere til Movia, men oprette en skadesanmeldelse til operatøren, der indrapporterer episoden til Movia.

Hvordan kommer man som borger i kontakt med jer i aftentimerne, hvis der sker noget akut?

- Kunder kan kontakte os telefonisk på telefon: 7015 7000 i tidsrummet: Mandag-fredag kl. 7:00-18:00, lør-, søn- og helligdage kl. 8:00-18:00. Alternativt kan kunder altid skrive til os via vores kontaktformular. Når vi modtager kundehenvendelser om uheld, orienterer vi altid det private busselskab, som varetager driften på den pågældende linje for os, og vejleder altid kunden i tilfælde af en eventuel erstatningssag. Det vil også gøre sig gældende, såfremt kvinden, der faldt er kommet til skade og henvender sig til os. Det håber jeg selvfølgelig ikke hun er.

Så du uheldet mandag den 20. september kl.21.32 - eller er det dig, som er kvinden, der faldt ud af bussen, så vil vi meget gerne høre fra dig. Kontakt redaktionen på: rebecca@nordvestliv.dk

Annonce
Debat

Tillykke til Noma og Geranium – men lad os også hylde det lokale shawarma-sted

Debat

El-løbehjul er farlige og ikke grøn transport

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Og det er gratis at deltage

Øl til en 10'er og politikerbanko: KøbenhavnLIV inviterer til fredagsbar

Det sker

3-2-1 nedtællingen er for alvor begyndt til dette års kvindemesse

Byliv

Vedat laver telefoner og giver dem væk gratis: Ingen børn skal opleve det samme som jeg gjorde

BUTIKSLIV

De var ved at dreje nøglen om: Nu fejrer legendarisk tegneseriebutik rund fødselsdag med fest i to dage

S-politik?

Brugte kommunale medarbejdere til S-politik: Skarp kritik af overborgmesteren

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

debat

Kommunen er for kompliceret, når selv borgmesteren er forvirret

Kultur- og fritid

Fri for frispark: - Du skal være mere med- end modspiller, hvis du vil til debat om Østerbros kultur og fritid

København

Massivt fund af kræftfremkaldende stof vækker bekymring: Findes PFOS også i København?

Byens Bedste LIV

RUST ryster rustet af sig og genåbner med ny energi

DEBAT

I vores by skal ingen føle sig tvunget til ørepropper

Retssag

Læk om pensionssager fra Frederiksberg Kommune skal for Højesteret

Byliv

Kæmpe marked kommer til Sydhavnen: Interessen blæser os omkuld

Annonce