Annonce
Byudvikling

Politiet var imod: Nu skal bilerne alligevel sænke farten i store områder

Holmbladsgade. Foto Jan Jeppesen
Fra nu af skal bilerne køre langsommere i to stort områder i byen. I sidste ende skal flere skifte bilen ud med mere bæredygtige transportformer, mener borgmester.

Hastighedsgrænsen sættes ned til 40 kilometer i timen i hele Holmbladsgade-kvarteret på Amager og Ydre Nørrebro, oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen.

De nye hastighedsskilte er allerede ved at blive sat op, og frem til slutningen af december vil der blive udført anlægsarbejde i hele området.

Udover at sætte hastigheden ned til 40 kilometer i timen, vil der på udvalgte steder også blive etableret vejbump og hævede flader, for at sikre at hastighedsgrænsen overholdes.

Annonce

Formålet er at øge trafiksikkerhed og tryghed på gader og veje i kvarteret, lyder det fra Teknik- og Miljøforvaltningen.

- Der er en direkte sammenhæng mellem hastighed og antallet af ulykker og ikke mindst alvoren af de skader, der følger. En lav hastighedsgrænse skaber tryghed, så flere føler sig trygge ved at færdes på cykel eller til fods i kvarteret, skriver Teknik- og Miljøforvaltningen i et infobrev til områdets beboere og erhvervsdrivende.

Farten skal sættes ned på de københavnske veje, og det kan efter min mening kun gå for langsomt.

Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL)

- Farten skal sættes ned på de københavnske veje, og det kan efter min mening kun gå for langsomt. Derfor er jeg superglad for, at vi nu kan sætte gang i arbejdet med at få farten ned på Holmbladsgade Kvarteret, for det vil efter al erfaring betyde færre ulykker, større tryghed og i sidste ende også skubbe til, at flere vil skifte bilen ud med mere bæredygtige transportformer, siger Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL).

Hastighedszone Holmbladsgadekvarteret. Illustration: Københavns Kommune
Hastighedszone Ydre Nørrebro. Illustration: Københavns Kommune.

Politiet afviste projektet

Allerede 1. juli 2019 ansøgte Københavns Kommune om samtykke hos Københavns Politi til at etablere en række områder med hastighedsbegrænsnings på 40 kilometer i timen i de to bydele Ydre Nørrebro og Holmbladsgade Kvarteret.

Men 6. september 2019 afviser Københavns Politi at give samtykke til projektet, da de ikke mente, at betingelserne for lokale hastighedsbegrænsninger kunne opfyldes.

Derfor endte sagen hos Transport- og Boligministeriet, hvor Vejdirektoratet behandlede sagen.

Et af Københavns Politis argumenter gik på daværende tidspunkt på, at Holmbladsgade, Strandlodsvej og Wittenberggade har væsentlig betydning for trafikafviklingen i området, og at en hastighedsbegrænsning på 40 km i timen på de nævnte veje og på andre større veje i området, således vil have en "negativ indflydelse på fremkommeligheden for bilister og for den generelle afvikling af trafikken, herunder rutetrafikken for buslinje 31, der kører ad Holmbladsgade med op til 8 busser i timen i hver retning", står der i sagsafgørelsen.

Men det blev altså underkendt af Vejdirektoratet, og derfor kan arbejdet med etableringen af de hastighedsnedsættende foranstaltninger som vejbump, fartskilte og hævede flader alligevel begynde.

Københavns Politi har ikke ønsket at kommentere yderligere på sagens afgørelse, og oplyser, at at "man tager Vejdirektoratets afgørelse til efterretning".

Anlægsarbejdet udføres fra september til ultimo december 2021 på hverdage mellem klokken 7 og 19.

Der vil være perioder med trafik- og støjgener, og mindre plads at færdes på, oplyser Trafik- og Miljøministeriet.

Projektet er politisk besluttet og et led i Københavns Kommunens "Nul-vision for dræbte og alvorligt tilskadekomne i Københavns trafik i 2025."

Annonce
Bydel

Usædvanligt opråb: Kom og parkér jeres cykler her

København

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
KULTUR

Tine og Carsten genåbner ikonisk kulturperle: - Det ville jo være synd, hvis der kom en cykelhandler i stedet

Danmark

Løvkvist til DF-årsmøde: Den weekend, Pia Kjærsgaard mistede sit parti

Sport

Chris Anker Sørensen er omkommet efter trafikulykke i Belgien

Samfund

Skilt skrevet på dansk skaber forvirring blandt romaer på Lyngsies Plads

Danmark

14.028 klip i kørekortet på et halvt år: Alt for mange er optaget af mobiltelefonen i trafikken

byliv

Ny hæder til København: Kåret som verdens sikreste by

Byliv

Folkefest på alléen: Årets teaterflise er lagt

Byudvikling

Så er den gal igen: Søjler i skandalebyggeri lever ikke op til brandkrav

Debat

Send ungerne på plejehjem

Københavns fremtid

KøbenhavnLIV inviterer til live-debat 50 dage før kommunalvalget

Byliv

Ikoniske Café Rosenhaven lukkes efter hård kamp: Det gør ondt at sige farvel

Byudvikling

Det er nu eller aldrig: Halvdelen af Bispeengbuen skal rives ned

Annonce