Annonce
Byudvikling

Rulletrapperne står stille på Nørrebro Station igen: Voksne mennesker må sætte sig ned og finde en løsning

Henrik Lorentzen havde flere gange set, at rulletrapperne ved Nørrebro Station stod stille. Så prøvede han at informere de ansvarlige. Det var ikke så nemt, som han troede, det ville være. Foto: Simon Schmidt
Henrik Lorentzen blev sendt i ring, da han forsøgte at gøre opmærksom på de stillestående rulletrapper på Nørrebro Station. Fjernstyring er "ikke lige på trapperne", siger DSB.

Tilbage i juli 2021 skrev vi om rulletrapperne på Nørrebro Station, der ofte står stille.

Dengang fik vi svar fra chefen for DSB Stationsservice med begrundelsen, at der ofte er trykket på nødstop.

- Det er der desværre mange, der gør for sjov, og så er trappen stoppet, helt indtil en af vores medarbejdere kommer. Vi er der hver dag, men det kan jo godt opleves som 'hele tiden', at trappen står stille, hvis der trykkes igen, når vi er gået, siger Jørgen Rasmussen fra DSB Stationsservice.

Annonce

Samtidig forklarede han, at en nøgleboks, der er tilknyttet rulletrappen bliver udsat for massivt hærværk.

Rulletrapperne står stadig stille

Onsdag 22. september mødes vi ved Nørrebro Station med Henrik Lorentzen, som har skrevet til os. Henrik Lorentzen har læst vores tidligere artikel om rulletrapperne og har også lagt mærke til, at rulletrapperne ofte står stille. Vi kan konstatere, at det også er tilfældet denne dag.

- Nørrebro Station skal med tiden blive Danmarks tredjestørste station (målt på passagertal, red.). Så kan det jo ikke passe, at den er i så sølle forfatning, siger Henrik Lorentzen og fortsætter:

- Det må kunne lade sig gøre at fjernstyre rulletrapperne, når folk trykker på nødstop. Og i forhold til hærværk, så må man få nogle folk ud, der kan tjekke dem et par gange dagligt. Det virker, som om nogle voksne mennesker skal sætte sig ned sammen og finde en løsning, siger Henrik Lorentzen.

Derfor har han forsøgt at gøre opmærksom på problemet. Men det er ikke helt nemt.

Annonce

Hvem har ansvaret for rulletrapperne?

Først skriver Henrik Lorentzen en mail til DSB, hvor han helt kort skriver, at rulletrapperne ikke virker. Han får svar tilbage om, at det ikke er DSB, men Metroselskabet, der har ansvaret for rulletrapperne.

- Det, der undrer mig i korrespondancen er, at det er rulletrapperne op til DSB's perron. Hvorfor kan de ikke lige få fat i de rigtige mennesker og få det fikset?, siger Henrik Lorentzen.

I stedet må Henrik Lorentzen selv tage sagen videre og skriver til Metroselskabet.

De skriver, at det er DSB's ansvar.

- Så skriver jeg en mail til begge parter. Der må være én af jer, der står for det, siger Henrik Lorentzen.

Metroselskabet svarer hurtigt, at det hører under Metro Service. Dagen efter virker rulletrappen, men ikke i særlig langt tid.

Da vi møder Henrik Lorentzen ved Nørrebro Station onsdag 22. september klokken 11.00 står rulletrapperne stille. Foto: Simon Schmidt

Metroselskabet skriver til ham, at man kan benytte elevatoren i den gamle stationsbygning som alternativ til rulletrappen. Og skriver videre: "Vores driftsoperatør er jævnligt ude for at tilse anlægget, men da stationen ikke er bemandet, får vi først besked om eventuelle problemer, når personalet til stede”.

- Hvad betyder “jævnligt” hos Metroselskabet? Det kan ikke være så ofte, og jeg tvivler på, at det er dagligt, siger Henrik Lorentzen.

- Det virker, som om alle parter fralægger sig ansvar. Måske netop derfor kan det tage så lang tid at finde ud af, hvem der overhovedet har ansvaret, og hvor man skal ringe hen med noget så enkelt som problemer med en rulletrappe, som aldrig virker, siger han.

Annonce

Er det Metro, der har ansvaret eller ej?

Samme problemstilling oplever vi her på redaktionen, da vi vil foreholde de ansvarshavende kritikken.

Først tager vi fat i DSB's kommunikationsafdeling. Vi får besked om, at det ikke er deres ansvar.

Så kontakter vi Metroselskabet. De vil hurtigst muligt vende tilbage med svar.

Der går et par dage, hvor vi ikke hører noget. Vi kontakter dem gentagende gange. Men vi kan ikke få svar, fordi de er i gang med at undersøge problemet. De er godt klar over, at rulletrapperne ofte står stille.

Det virker, som om nogle voksne mennesker skal sætte sig ned sammen og finde en løsning

Henrik Lorentzen

Så får jeg endelig svar på mail fra Metroselskabet: "Jeg har netop talt med DSB. Det er dem, der har driftsforpligtelsen på de pågældende rulletrapper. Hvis du ikke allerede har hørt fra dem – så gør du det om lidt. Beklager bøvl og ventetid."

Rigtig nok bliver jeg ringet op af samme kommunikationsmedarbejder i DSB, som jeg talte med for et par dage siden. De beklager med begrundelsen, at de handlede i god tro, da de ikke vidste, at driftsforpligtigelsen lå hos dem.

- Begge parter er interesseret i, at det virker hurtigst muligt. Vi bistår alt det, vi kan, så der er gode forhold for kunderne. Vi er lige nu i gang med en overdragelse, hvor vi snart skal stå for driften af rulletrapperne, siger Niels A. Dam, som er chef for Bygherre og Entreprise hos DSB.

Han gentager, at rulletrapperne ofte står stille, fordi folk trykker på nødknappen, og her arbejder de på en løsning:

- Vi er ved at uddanne vores personale i at kunne starte dem igen, når de observerer stille rulletrapper, siger Niels A. Dam.

Henrik Lorentzens anden idé om at fjernstyre rulletrapperne har vist lange udsigter.

- På lang sigt arbejder vi på et censorsystem, hvor en medarbejder sidder ved skærm, og kan registrere, når rulletrappen ikke virker på stationen, og så sende en ud for at løse problemet. Det er lidt mere indviklet, og er ikke lige på trapperne, siger Niels A. Dam.

Annonce
Debat

Tillykke til Noma og Geranium – men lad os også hylde det lokale shawarma-sted

Det sker

Julen nærmer sig, og Nørrebro Bryghus inviterer: Skillemadinkadu ikke med?

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Offentlige midler

Nye beskyldninger: Borgmester brugte kommunens medarbejdere til at reklamere for sit parti

LOTTERI

Lynetteholm: Borgere bliver udtrukket via Danmarks Statistik

ny statue?

Kunster bag kontroversielt forslag om statue med nøgen, gravid ved kirke: Jeg føler, tiden er moden

Gik helt galt

17-årig satte cykel til salg: Kort tid efter bankede politiet på hans dør

Byens Bedste LIV

Michelin-restaurant gentager kæmpe succes: Langer særlige sandwiches ud gennem kældervinduet

København

Cecilie havde tømmermænd: Efterlyste redningsmand på Facebook

Miljø

Længe ventet grønt initiativ: Nu er der strøm på Oslobåden

skattestigninger?

Næsten hver anden borger på Frederiksberg: Skatten skal holdes i ro

PREMIERE

Tivoli Varietéen i Glassalen vender tilbage: Ingen forestillinger bliver ens

Trafik

SF vil lukke 100 gader for gennemkørende trafik

hjemløshed

Hjemløse skal i egen bolig i stedet for på herberger: Socialdemokratiet i København hilser dagens udspil fra regeringen om hjemløshed velkommen

112

Parkeringsfrustrationer når nye højder: Ødelægger flere biler på Helsingborggade

Alarm 112

Person er blevet stukket med kniv til fest

Annonce