Annonce
Trafik

Sikker skolevej-projekt koster 10 parkeringspladser i område med tæt parkering

Tranehavevej skal omdannes til cykelgade fra Natalie Zahles Vej til Bavnehøj Allé. Netto skal 10 p-pladser nedlægges. Her på en torsdag formiddag er der næsten ingen ledige pladser. Foto: Hanne Bjørton
Børnenes primære skolevej til Bavnehøj Skole, Tranehavevej, skal gøres mere sikker. Til gengæld nedlægges 10 p-pladser, men i forvejen er belægningsprocenten 126 i området.

Bavnehøj Skole skal nu have mere trafiksikre skoleveje. Pengene blev afsat sidste år, og det københavnske teknik- og miljøudvalg vedtog i mandags selve projektforslaget.

Den primære skolevej for skolens elever er Tranehavevej, som nu skal omdannes til cykelgade fra Natalie Zahles Vej til Bavnehøj Allé.

Det betyder, at bilister, knallerter og cyklister skal deles om kørebanearealet, hvor hastigheden derfor er max 30 km/t, og cyklerne gives prioritet over for andre køretøjer. Blandt de øvrige justeringer er et fodgængerfelt over Tranehavevej i krydset med Natalie Zahles Vej.

Annonce

På en mindre strækning i den sydlige del af Tranehavevej bliver der cykelsti med kantsten, så biler ikke kan holde på cykelbanen.

Der skal nedlægges 39 parkeringspladser på Tranehavevej, og 29 pladser reetableres på Natalie Zahles Vej. Ni af dem omdannes til tidsbegrænsede kys og kør-pladser i morgen- og eftermiddagsmyldretiden, men er bilparkeringsplads resten af døgnet.

Vi er nødt til at sikre, at navnlig de børnefamilier, der bor i kvarteret ved Bavnehøj, kan finde en p-plads når de kommer hjem fra arbejde

Jakob Næsager (K), gruppeformand

Netto skal der altså nedlægges 10 parkeringspladser. I sagens bilag fremgår det, at parkeringen i området har en belægningsprocent på 126 procent klokken 22. Der holder altså en del flere biler, end der er afsat plads til.

Konservative foreslog på udvalgsmødet, at samtlige p-pladser skal reetableres, men det var kun Venstre enig i, så det blev stemt ned.

- Vi går fuldt og helt ind for sikre skoleveje, fordi det er et godt initiativ, men vi går ikke ind for at nedlægge p-pladser, og derfor ønsker vi, at de skal retableres, siger Konservatives gruppeformand, Jakob Næsager, og uddyber:

- Jeg var på besøg i går (torsdag, red.) i den gamle del af Sydhavnen mellem klokken 11 og 12, og kunne ikke finde en p-plads. Jeg måtte hen i p-huset ved Supermarco og betale 36 kr i timen og derefter gå en kilometer til kvarteret ved Bavnehøj og kom for sent til mit møde. Det synes jeg ikke er i orden - så synes jeg ikke, at København fungerer. Vi er nødt til at sikre, at navnlig børnefamilier i kvarteret ved Bavnehøj kan finde en p-plads, når de kommer hjem fra arbejde, så man ikke skal gå langt med indkøbsposer og børn.

Vi ville gerne have spurgt teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL), om Bavnehøj-kvarteret ikke har nået grænsen for, hvor få p-pladser der kan være. Samt om der var forsøgt fundet løsninger, hvor der ikke nedlægges p-pladser i projektet.

Borgmesterens presseafdeling har meddelt, at borgmesteren fredag ikke kunne finde tid til at svare på grund af de igangværende budgetforhandlinger.

Midterhellen på Tranehavevej og dens to træer skal fjernes. Til gengæld plantes der i projektet otte andre træer. Foto: Hanne Bjørton
Annonce
Bydel

Usædvanligt opråb: Kom og parkér jeres cykler her

København

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
KULTUR

Tine og Carsten genåbner ikonisk kulturperle: - Det ville jo være synd, hvis der kom en cykelhandler i stedet

Samfund

Skilt skrevet på dansk skaber forvirring blandt romaer på Lyngsies Plads

Danmark

Løvkvist til DF-årsmøde: Den weekend, Pia Kjærsgaard mistede sit parti

Sport

Chris Anker Sørensen er omkommet efter trafikulykke i Belgien

Danmark

14.028 klip i kørekortet på et halvt år: Alt for mange er optaget af mobiltelefonen i trafikken

byliv

Ny hæder til København: Kåret som verdens sikreste by

Byliv

Folkefest på alléen: Årets teaterflise er lagt

Byudvikling

Så er den gal igen: Søjler i skandalebyggeri lever ikke op til brandkrav

Debat

Send ungerne på plejehjem

Københavns fremtid

KøbenhavnLIV inviterer til live-debat 50 dage før kommunalvalget

Byliv

Ikoniske Café Rosenhaven lukkes efter hård kamp: Det gør ondt at sige farvel

Byudvikling

Det er nu eller aldrig: Halvdelen af Bispeengbuen skal rives ned

Annonce