Annonce
Politik

Skuffelse: Hverken penge til trafikforsøg eller Nygårdsvej

Heller ikke denne gang blev der afsat penge til Nygårdsvej. Foto: Thomas Frederiksen
Politikerne kunne ikke blive enige om at skabe et forsøg, som stoppede gennemkørende trafik i Klimakvarteret, da der blev indgået budgetforlig på Københavns Rådhus. Ikke engang en ensretning af Nygårdsvej kunne der findes penge til, selvom alle partier er enige om, at vejen skal være mere sikker.

Som ØsterbroLIV skrev i starten af denne uge, dukkede der et forslag op på politikernes bord i budgetforhandlingerne på Københavns Rådhus om at skabe en såkaldt trafikø i Klimakvarteret på Østerbro - et forsøg således at biler på gennemkørsel ikke kan køre gennem kvarteret, men borgere kan køre ind og ud til deres bopæle.

Der var tale om en forholdsvis billig løsning, men politikerne kunne ikke opnå enighed om det. Ikke engang en ensretning af Nygårdsvej, som har været på dagsordenen længe, kunne der findes penge til. Og her er politikerne ellers enige om på tværs af partier, at der skal ske noget med den kaotiske vej, hvor mange børn til forskellige skoler benytter morgen og eftermiddag.

Blevet ved snakken

- Jeg synes, at det er skuffende, at politikerne ikke lytter til borgerne. Alle sammen har talt om Nygårdsvej, men det er blevet ved snakken, masser af snak, men ingen handling, siger Østerbro Lokaludvalgs formand Allan Marouf og tilføjer:

Så sent som i denne uge var der flere, der lovede, at Nygårdsvej ikke var glemt, men alligevel bliver det ikke til noget

Allan Marouf, formand for Østerbro Lokaludvalg

- Så sent som i denne uge var der flere, der lovede, at Nygårdsvej ikke var glemt, men alligevel bliver det ikke til noget. Der er 2400 cyklister om dagen på den kaotiske vej, hvoraf mange er skolebørn, siger han og nævner, at man har talt om Nygårdsvej, siden VS'eren Villo Sigurdsson var borgmester for magistratens 4. afdeling i firserne.

- Vi har nogle helt særlige udfordringer på anlæg, hvor det var meget få penge vi kunne bruge, siger overborgmester Lars Weiss (S).

Annonce

I tvivl om projekt

De radikales Mette Annelie Rasmussen kalder det brandærgerligt, at der hverken blev prioriteret trafikø eller en ensretning af Nygårdsvej.

- Vi havde gerne bygget videre på Klimakvarteret, så der kommer mindre trafik og mere byrum, siger hun og nævner, at der ikke var enighed rundt om bordet.

Næsten samtlige partier var med i budgetforliget, og det var kendt på forhånd, at Venstre var særdeles skeptiske omkring en trafikø. Partiet er dog tilhænger af, at gøre Nygårdsvej mere trafiksikker. Beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V) mener dog, at det er en meget dyr model, som kommunens embedsmænd har fremlagt.

- Ind i mellem er det gode det bedste værste fjende, og vi er ærlig talt i tvivl, om det er det rigtige projekt, siger hun og henviser både på prisen på lidt over 16 millioner kroner og nedlæggelsen af 46 parkeringspladser.

Til sammenligning ville et forsøg med en trafikø i hele kvarteret kun koste fire millioner kroner ifølge budgetoplægget.

Annonce

Frihavnsgade fuldendes

ØsterbroLIV spørger politikerne om man ikke kunne udføre en billigere og midlertidig model for Nygårdsvej for at komme i gang. Det bekræfter både Mette Annelie Rasmussen, Cecilia Lonning-Skovgaard og Lars Weiss er en mulighed, men denne gang blev det ikke, men de nævner også, at såvel trafikøen og Nygårdsvej kommer på dagsordenen igen, når der skal findes penge næste gang igen.

- Det er helt fair, at der er et anlægsloft, men Nygårdsvej kunne komme ind under en pulje med cykelstier og sikre skoleveje, siger Allan Marouf, som noterer sig, at politikerne afsatte 4,9 millioner kroner på at gøre Nordre Frihavnsgade færdig.

Andre veje på Østerbro som får et løft i budgettet, er Classensgade og Kalkbrænderihavnsgade, der gøres grønnere. Derudover fremhæves det også, at der indføres tre timers parkering nord for S-banen, så borgere i områder ikke skal have pendlere til permanent og gratis parkering lige uden for gul zone.

Visualisering af planen for Nordre Frihavnsgade mellem Strandboulevarden og Østbanegade. Illustration: Ole Kassow og Fabio Mascio
Annonce

Belysning i skateparken

Cecilia Lonning-Skovgard glæder sig over, at der bliver en løft til den lokale idræt. Således er der penge til is hele året i skøjtehallen, bedre belysning i skateparken, hvilket har været et stærkt ønske blandt skatere, hybridbaner til tennisklubben Ryvang, og går man i gang med at undersøge mulighederne for hal og svømmehal i Nordhavn, også området mellem Parken og Østerbro Stadion, hvor der har været mange planer siden skøjtehallen blev revet ned i 2008, skal undersøges.

- Her vil det være fint at høre, hvad østerbroerne ønsker sig, siger Mette Annelie Rasmussen, der fremhæver 'Spis din by', som Miljøpunkt Østerbro står bag og også kom med i budgettet.

På det sociale er der midler til værestedet Nabo Østerbro, hvilket Enhedslistens Karina Vestergaard Madsen glæder sig over, og Dansk Folkeparti nævner, at der gives penge til Voksenklubben Lavuk, som er et aften åbent aktivitets- og samværstilbud til voksne med varigt nedsat funktionsevne, der ligger på Østerbro.

Budgettet på Østerbro

Der blev blandt andet givet penge til:

- renovering af Nordre Frihavnsgade mellem Strandboulevarden og Østbanegade, flere fritidstilbud til udvikllingshæmmede i Lavuk, støtte til Nabo Østerbro, genopretning af kanter på Sortedams Sø, is hele året i skøjtehallen, tre-timers parkering nord for Svanemøllen Station, bedre belysning i skateparken, undersøgelse af hal og svømmehal i Nordhavn og opgradering af det flydende aktivitetshus i Nordhavn.

Annonce
Bydel

Usædvanligt opråb: Kom og parkér jeres cykler her

København

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
KULTUR

Tine og Carsten genåbner ikonisk kulturperle: - Det ville jo være synd, hvis der kom en cykelhandler i stedet

Samfund

Skilt skrevet på dansk skaber forvirring blandt romaer på Lyngsies Plads

Danmark

Løvkvist til DF-årsmøde: Den weekend, Pia Kjærsgaard mistede sit parti

Sport

Chris Anker Sørensen er omkommet efter trafikulykke i Belgien

Danmark

14.028 klip i kørekortet på et halvt år: Alt for mange er optaget af mobiltelefonen i trafikken

byliv

Ny hæder til København: Kåret som verdens sikreste by

Byliv

Folkefest på alléen: Årets teaterflise er lagt

Byudvikling

Så er den gal igen: Søjler i skandalebyggeri lever ikke op til brandkrav

Debat

Send ungerne på plejehjem

Københavns fremtid

KøbenhavnLIV inviterer til live-debat 50 dage før kommunalvalget

Byliv

Ikoniske Café Rosenhaven lukkes efter hård kamp: Det gør ondt at sige farvel

Byudvikling

Det er nu eller aldrig: Halvdelen af Bispeengbuen skal rives ned

Annonce