Annonce
Bolig og livsstil

Stresset jordemoder fandt indre ro på Tåsinge: Stina har genoplivet håndværk fra en svunden tid

Stina Kruse Skov tufter for at finde ro i sit hoved. Efter mange år i et stresset arbejde som jordemoder har hun ændret kursen i sit liv. Foto: Katrine Becher Damkjær
Stina Kruse Skov har formentlig prikket over en million små huller i løbet af det seneste år. Med et håndværktøj fra en svunden tid tufter hun garn igennem hessian og hør og former på den måde farverige værker til væggen. Men for hende er det også en form for meditation og et valg om at ændre kursen i sit liv.

Vægtæpper er ikke for alle. Dog er det svært ikke at lade sig hypnotisere af Stina Kruse Skovs værker. Med en teknik kaldet tufting væver hun detaljerede små vægtæpper.

- Det kan nok bedst sammenlignes med teknikken fra et ryatæppe, uden dog at være det samme, forklarer Stina Kruse Skov.

Hvor et ryatæppe har lange, lidt buskede garntråde, er tuftede tæpper ofte mere stramme i udtrykket, og detaljerne flyder ikke sammen, som de gør i en rya.

Annonce

Men faktisk var det lige præcis et ryatæppe, der gav Stina Kruse Skov inspirationen til at væve tæpper.

Hun er jordemoder og har om nogen mærket, hvor hurtigt der skal løbes på de danske fødegange. Det store arbejdspres blev på et tidspunkt for meget. I mange år har hun løbet så stærkt i sit arbejdsliv, at det til sidst blev skadeligt for hende, og hun måtte finde en måde at ændre sin kurs på, så hun ikke længere var på vej til kollision. Det blev tufting.

- Jeg har forsøgt mig med flere forskellige slags aktiviteter. Jeg kunne jo også bare læne mig tilbage og se Netflix, men det var ikke nok. Det gav mig ikke ro, og jeg fik heller ikke afløb for den energi, som har det med at hobe sig op inden i min krop, og når dagen gik på hæld, følte jeg heller ikke, at jeg havde udrettet noget, fortæller Stina Kruse Skov.

Med tufting skaber hun fuldstændig ro i sit stressede sind. Hun får afløb for sin energi og skaber små kunstværker - et håndgribeligt bevis på, at hun udretter noget dagligt.

Beviserne er allestedsnærværende. De hænger på væggene i hjemmet i Vindeby. På gulvet i det store køkken-alrum ligger et dekorativt ryatæppe. Det er ikke meget større end en gulvmåtte, men symbolikken er stor, for det er præcis det tæppe, som startede hendes eventyr.

- Min bedstefar vævede engang det ryatæppe. Han var medtaget efter at have været i modstandsbevægelsen, og vi tror, at han lavede det som en del af et terapiforløb. Det gav mig inspirationen, fortæller Stina Kruse Skov om det petroleumsblå og langhårede tæppe, som hendes nu afdøde bedstefar vævede for mange år siden.

De vævede symboler

Stina Kruse Skov bor i Vindeby på Tåsinge sammen med sin mand og tre døtre. Deraf kommer navnet på hendes instagramprofil, som også er hendes udstillingsvindue. For under navnet Wind and Woods finder man et helt univers af farverige vægtæpper. Wind er for Vindeby, Woods er for Skov, hendes efternavn. Hun er inspireret af de elementer, som omgiver hende og måske især af sit virke som jordemoder. For selvom hun har sat jordemodergerningen på pause, har jobbet spillet en betydelig rolle i hendes liv, så længe hun kan huske. Og derfor vil man også kunne finde en vævet æggestok blandt hendes mange vægtæpper. I andre af hendes værker er budskabet mere skjult, og det kræver et vist kendskab til kvindekroppen at se ligheden med underlivet.

Stina Kruse Skov

Hun er 41 år og oprindeligt fra Svendborg, men har boet 15 år i København. Nu er hun tilbage på Tåsinge, hvorfra hun blandt meget andet får inspiration til sine vægtæpper.

Gift og mor til tre piger i alderen 6 til 15 år.

Uddannet jordemoder og har arbejdet som dette indtil for et år siden.

Indehaver af instagramprofilen @wind_and_woods, hvor man kan se hendes farverige vægtæpper og andre værker til væggen.

- Jeg bliver inspireret af livet. Det gælder skoven og den smukke natur her i Vindeby, men også andre aspekter af livet, fortæller Stina Kruse Skov.

Med kendskab til kvindekroppen er det nemt at se ligheden med underlivet. Foto: Katrine Becher Damkjær

For tiden er hun især optaget af Fatimas hånd eller Hamsa, som den også kaldes. En hånd med fem fingre og et øje i midten. Det er et religiøst symbol udbredt i Mellemøsten, og som menes at give beskyttelse, styrke og sundhed samtidig med, at det værner mod det onde øje.

Men for Stina Kruse Skov er symbolet blevet billedet på en milepæl i hendes liv. Hun har valgt at træde tilbage fra sit oprindelige fag som jordemoder for at fokusere på sin egen og sin families sundhed. Lotusblomsten er endnu et symbol, der går igen i hendes værker, og det er netop symbolet på genfødsel - en ny start.

Tufting

Kommer af det engelske ord tuft, der betyder tot. Det er en særlig væveteknik, som især bruges til at lave tæpper.

De fleste kender ryatæpper fra 1970’erne, men faktisk kendes teknikken helt fra oldtiden.

Tufting og ryavævning minder om hinanden, men er dog ikke helt det samme.

- Et symbol på fødsel og genfødsel giver mening for mig qua mit fag, men det får endnu en betydning, fordi jeg er et sted i mit liv, hvor jeg genfinder min kreativitet og udvikler mig kunstnerisk og håndværksmæssigt. Det er et skift i livet, som jeg håber på, vil bringe mig og mine nære til et mere kærligt sted - et sted, hvor vi mest af alt fokuserer på at have det godt.

Annonce

Et gammelt håndværk

Tufting er som meditation. Snoren skal prikkes igennem hessian, der i rå form minder om gammelt sækkelærred. Er der tale om værker vævet på hør, er stoffet finere og hullerne endnu mindre. Hænderne arbejder koncentreret med at ramme rigtigt hver gang. Men hos Stina Kruse Skov er der en sikker håndføring. Man kan fornemme, at hun har gjort det rigtig mange gange før - også selvom det kun er omkring et år siden, at hun gik i gang.

Stina Kruse Skov er selvlært. Hun har lært at tufte ved at kigge på amerikanske Youtube-videoer, og hun har endnu ikke mødt nogen i Danmark, der gør det samme.

- Jeg har ikke mødt andre, der tufter, og jeg ved heller ikke, om der overhovedet findes et dansk begreb for det, fortæller hun.

Alt, hvad hun kan, har hun lært sig selv. Hun har ganske enkelt eksperimenteret sig frem - og det gør hun stadig. Hendes værker er en konstant proces af læring og forbedring.

Tufting er en gammel tæppevævningsteknik. Foto: Katrine Becher Damkjær

Når hun tufter, bruger hun aladdinnåle, som hun køber brugt på Den blå avis eller på loppemarkeder, for de er ikke sådan lige til at købe i almindelige forretninger. Det er et håndværk fra en svunden tid, og det samme gælder værktøjerne, som skal bruges. Ikke desto mindre er det noget, som folk får mere og mere øje for.

Det, jeg laver, skal man ikke kun se på, det skal man også gerne røre ved.

Stina Kruse Skov

- Jeg oplever, at folk har et større behov for at indrette sig med flere tekstiler og farver, end de har gjort hidtil. Vi har i lang tid indrettet vores hjem nordisk og minimalistisk med rene overflader og enkelte dæmpede farver, men nu er der igen plads til at være lidt mere farvefulde og taktile, mener Stina Kruse Skov og tilføjer:

- Det, jeg laver, skal man ikke kun se på, det skal man også gerne røre ved.

Stina Kruse Skov har altid tegnet og været kreativ. Tufting er en forlængelse af en kreativ energi, der har været sat på stand by i mange år. Foto: Katrine Becher Damkjær
Annonce

Et bæredygtigt valg

Tufting er dog mere end farverige værker til væggen. Det giver også Stina Kruse Skov mulighed for at tænke bæredygtigt. Hun upcycler gamle tæpper ved at klippe dem i mindre stykker og væve på dem. Når hun går på loppemarked, er hun begyndt at lede efter gamle garnrester, og man skal ikke være i Stinas hjem ret længe for at se, at hun bruger en hel del garn. Flere steder står der kurv efter kurv med garnnøgler i, og alle farver er repræsenteret.

Hamsa og lotus er to stærke symboler, der optager Stina Kruse Skov. De er blevet et billede på den forandring, hun står i i sit liv.  Foto: Katrine Becher Damkjær

Hun har altid være kreativ. Som ung gik hun til tegning i Svendborg, men kreativiteten har været sat i bero i de år, hvor hun har haft små børn og arbejdet på højtryk som jordemoder. Tufting føles derfor som en forlængelse af en kreativitet, der allerede boede i Stina Kruse Skov. Hun har vækket noget til live, som hun havde glemt, var en vigtig del af hende. Hun håber derfor, at hun kan gøre det til en levevej.

Når Stina Kruse Skov beskriver sig selv, er det som aktivist, feminist og mest af alt mor. Ordene er vigtige beskrivelser af hendes person, og de siger meget om den energi, der driver hende. Foto: Katrine Becher Damkjær
Farverne er et kendetegn i Stina Kruse Skovs værker. Hun har en særlig fornemmelse for farver, der gør hendes vægtæpper dragende. Foto: Katrine Becher Damkjær
Stina Kruse Skov tufter vægtæpper, væver på gamle tæpper, binder drømmefangere af snore og garn på ringe af træ og kombinerer udskårne stykker af genbrugstræ med tråde til vægdekorationer. Foto: Katrine Becher Damkjær
Flyvemaskinen er vævet på et gammelt tæppe, som Stina har købt brugt og skåret til. Foto: Katrine Becher Damkjær
Tufting er et langsommeligt og detaljeret arbejde. Foto: Katrine Becher Damkjær

- Lige nu er det stadig en hobby. Men jeg drømmer om at tage på design- og kunstmarkeder og begynde at udstille og sælge mine ting en dag.

Stina Kruse Skovs eventyr er først lige begyndt, og fremtiden kender hun ikke, men en ting er sikkert - hun væver for forandring.



Annonce
Advarsel

Hundeejer fandt ben med hvidt pulver i boligområde: - Pas på jeres hunde

Det sker

Rookie Runners: Løb og fællesskab på Nørrebro med plads til alle

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bolig og livsstil

Henrik drømte om at gøre Lego til sin levevej: Nu bliver hans modeller solgt i hele verden

Susanne mistede sin mor og lillebror, da et flystyrt pulveriserede familiens hus: - Vorherre og jeg er ikke på talefod

Bolig og livsstil

Broderi, bajer og bandeord: -Jeg vil hellere have klippet fingrene af end at brodere missekatte i en robåd

For abonnenter

Amalie har sagt op og vil væk fra sygeplejen: - Det er hele min identitet, der er krakeleret

Annonce