Annonce
Debat

Trafikuheld skyldes ikke fart, men uopmærksomhed

Hvis Frederiksberg skal blive et trygt sted at færdes, skal vi fokusere på en anden ting end fart, nemlig menneskelig adfærd, mener Torben Hedegaard. Arkivfoto

Debat: Kommunalvalget nærmer sig, og vores kommunalpolitikerne vil gerne fortælle os, hvordan de mener, skattekronerne skal bruges.

I et debatindlæg på frederiksbergliv.dk 13. maj fremgår det, at Gunvor Wibroe (S) og Michael Vindfeldt (S) vil bruge dem på at sænke farten på Frederiksberg. Begrundelsen er, at borgerne skal føle sig trygge i trafikken. Det er en no-brainer, får vi at vide.

Nu sidder jeg så og læser i en af de årlige rapporter om trafikuheld på Frederiksberg. Af kommunens egne undersøgelser fremgår det, at årsagen til trafikuheldene skal findes et helt andet sted: "... af samtlige trafikuheld, der sker, er årsagen i mere end 90 procent af uheldene den menneskelige adfærd."

Annonce


Uheldene skyldes ikke fart, men uopmærksomhed. Det at føle sig tryg er altså ikke det samme som at være tryg.

Torben Hedegaard


Når bilister, cyklister eller gående opfører sig dumt i trafikken, sker ulykkerne altså. For cyklisternes vedkommende sker de for eksempel ved højresvingsulykker i lyskryds, eller når cyklister kører ind i en bildør, der åbnes fra en parkeret bil. Uheldene skyldes ikke fart, men uopmærksomhed. Det at føle sig tryg er altså ikke det samme som at være tryg.

Hvis Frederiksberg skal blive et trygt sted at færdes, skal vi åbenbart fokusere på en anden ting end fart, nemlig menneskelig adfærd. Her ligger hovedårsagen til trafikulykkerne. En indsats her redder flest liv og giver mest tryghed for pengene. Paradis opstår ikke på Frederiksberg, fordi farten bliver sat ned.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
BYLIV

Her er forvandlingen af Skolen ved Sundet

Annonce