Annonce
Trafik

Uventet drejning: Politikerne forhandler lige nu om at gøre det umuligt at køre i bil igennem Klimakvarteret

Det er området inden for de røde streger, som foreslås som trafikø. Illustration: Københavns Kommune
Politikerne forhandler i disse dage om at gøre Klimakvarteret til en såkaldt trafikø, som biler ikke kan køre igennem. Der tegner sig et politiske flertal for at gennemføre det, men de borgerlige er modstandere.

Det skal være muligt at køre ind og ud af kvarteret med sin bil, men pendlere skal ikke kunne køre igennem.

Det er kort fortalt det projekt for Klimakvarteret, som politikerne på Københavns Rådhus skal tage stilling i budgetforhandlingerne, som finder sted i denne uge.

Et notat i kommunen foreslår, at gøre Sankt Kjelds Kvarter - også kaldet Klimakvarteret - til en trafikø, hvor man ved hjælp af ensrettede gader, vedlukninger og svingforbud skal gøre, at det ikke er muligt at køre på tværs igennem kvarteret for pendlere. Et forsøg som skal løbe et par år og evalueres i 2024, hvis det gennemføres.

Annonce

- Det er vi positive over for, vi er nødt til at forholde os til, hvordan vi får færre biler i København, siger Socialdemokratiets politiske ordfører Jonas Bjørn Jensen, som dog godt kan tænke sig et andet ord end 'trafikø' for sådan en model.

- Vi skal have mindre trafik, hvor folk bor og mere ud på omfartsvejene, siger han.

Kalder det bylivsgader

SF og de radikale er også positive over for et forsøg med en trafikø på Østerbro.

Det bør være muligt at kunne køre mellem Svanemøllen og Hans Knudsens Plads, ellers skal al trafikken ud at holde i kø på Jagtvej, og gavner det klimaet?

Cecilia Lonning-Skovgaard (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester

- SF ønsker, at der sættes forsøg i gang med trafikøer og det vi kalder bylivsgader. Det gode ved trafikøer er, at de stopper gennemkørende trafik. Det begrænser biltrafik, men samtidig er det muligt at komme alle steder med bil, når det er nødvendigt, siger SF's gruppeformand Klaus Mygind.

De radikales Mette Annelie Rasmussen er enig:

- Vi er ganske positive overfor at få etableret Københavns første trafikø på Østerbro, i Københavns første klimakvarter. For de radikale er det vigtigt, at vi kommer i gang med at etablere trafikøer i København, sådan får vi sat farten ned, og får skabt nogle byrum, hvor det bliver mere sikkert at cykle, da der vil være færre biler, udtaler hun.

Annonce

Labyrint, nej tak

Fra de borgerlige partier er der derimod modstand over for at gøre Klimakvarteret til en trafikø.

- Vi er generelt skeptiske over for trafikøer i stor skala. Det vil være fint for os at gøre Nygårdsvej og nogle andre gader ensrettede, men det bør være muligt at kunne køre mellem Svanemøllen og Hans Knudsens Plads, ellers skal al trafikken ud at holde i kø på Jagtvej, og gavner det klimaet? spørger Venstres beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard retorisk.

På samme linje er den konservative Helle Bonnesen:

- Vi ønsker ikke at gøre Sankt Kjelds kvarter til en labyrint. Hele Østerbro lider allerede i dag af meget omvejskørsel. Det er spild af tid, og det øger forureningen, at folk skal køre mere rundt. Og det går ud over de bløde trafikanter. Vi kan ikke lægge flere restriktioner ned over Østerbro, heller ikke Skt. Kjelds Kvarter, mener hun.

Dansk Folkeparti kan heller ikke støtte en trafikø, og de mener, at den demokratiske proces er kortsluttet, når forslaget dukker op i budgetforhandlinger uden at være drøftet først.

- Det er voldsomt helt at fjerne over 300 parkeringspladser, ensrette og lukke vejene af uden at vide, hvordan det vil påvirke de lokales dagligdag. Det skal veje tungt i beslutningen her. Så vi efterspørger en ordentlig demokratisk proces forud for aftalen, lyder det fra Cheanne Nielsen (DF).

Klimakvarteret - Sankt Kjelds Kvarter - blev færdigt for to år siden. Skal kvarteret også være en trafikø? Arkivfoto: Martin Sørensen 
Annonce

Glem ikke Nygårdsvej

Østerbro Lokaludvalgs formand Allan Marouf bakker helhjertet op om at gøre Klimakvarteret til en trafikø baseret på de analyser, som kommunens fagfolk har undersøgt og anbefalet.

- Men det skal undersøges, hvordan det påvirker miljøet, og det skal være et forsøg, som evalueres på et tidspunkt, understreger han og har også en stærk appel til politikerne om ikke at glemme en meget omtalt vej i kvarteret.

- Hvis politikerne ikke kan blive enige om en trafikø, er der stadig behov for at gøre noget ved Nygårdsvej. Den skal ikke syltes, og det vil være løftebrud, hvis der ikke sker noget med den, siger han og henviser til, at det er en kaotisk vej og samtidig en central vej til flere skoler på Østerbro, som stort set alle partier er enige om at gøre noget ved. Her har kommunen fremlagt et forslag til ensretning.

Jonas Bjørn Jensen forsikrer om, at den vej ikke er glemt, og Mette Annelie Rasmussen understreger også, at en trafikø skal hænge sammen med planerne for Nygårdsvej.

I budgetforhandlingerne nævner Allan Marouf også, at han gerne ser den gule p-zone udvidet til områderne nord for S-banen, og at kommunen kommer i gang med at undersøge Trianglen. Jonas Bjørn Jensen nævner endvidere, at Socialdemokraterne vil prioritere is hele året i Østerbro Skøjtehal.

Annonce
Debat

Tillykke til Noma og Geranium – men lad os også hylde det lokale shawarma-sted

Det sker

Julen nærmer sig, og Nørrebro Bryghus inviterer: Skillemadinkadu ikke med?

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Offentlige midler

Nye beskyldninger: Borgmester brugte kommunens medarbejdere til at reklamere for sit parti

Knæk cancer

11-årige Isabella: "Vi har Vanløses største valnøddetræ, så selvfølgelig er det valnødder der skal knækkes"

LOTTERI

Lynetteholm: Borgere bliver udtrukket via Danmarks Statistik

ny statue?

Kunster bag kontroversielt forslag om statue med nøgen, gravid ved kirke: Jeg føler, tiden er moden

Gik helt galt

17-årig satte cykel til salg: Kort tid efter bankede politiet på hans dør

Byens Bedste LIV

Michelin-restaurant gentager kæmpe succes: Langer særlige sandwiches ud gennem kældervinduet

København

Cecilie havde tømmermænd: Efterlyste redningsmand på Facebook

skattestigninger?

Næsten hver anden borger på Frederiksberg: Skatten skal holdes i ro

Miljø

Længe ventet grønt initiativ: Nu er der strøm på Oslobåden

PREMIERE

Tivoli Varietéen i Glassalen vender tilbage: Ingen forestillinger bliver ens

Trafik

SF vil lukke 100 gader for gennemkørende trafik

hjemløshed

Hjemløse skal i egen bolig i stedet for på herberger: Socialdemokratiet i København hilser dagens udspil fra regeringen om hjemløshed velkommen

112

Parkeringsfrustrationer når nye højder: Ødelægger flere biler på Helsingborggade

Annonce