Annonce
Klumme

Vi skal have mere lokalpatriotisme på fremtidens Frederiksberg!

Therese Waltersdorff er 49 år og bor på Frederiksberg med manden, Michael. Sammen har de to børn på henholdsvis 19 og 14 år. Therese har en lang, kommerciel karriere bag sig fra mediebranchen, senest Dagbladet Børsen, og arbejder i dag som underviser og rådgiver med fokus på forbedringsprocesser. Privatfoto

Forleden så jeg et opslag i Facebook-gruppen 'Vi der holder af Frederiksberg og bor her', der gjorde mig stærkt begejstret. Det var et opslag om, at vi på Frederiksberg skulle have en særlig "Frederiksberg-(fortovs)flise” i en særlig grå farve. Det fik mig til at tænke på, hvor unik Frederiksberg er.

RAL 6009, RGB: 0-56-32 eller CMYK: 90-50-90-60 siger dig måske ikke noget. Altså medmindre du er grafiker, maler eller trykker. Det er forskellige farvesystemers klassificering for den helt særlige Frederiksberg-grønne farve, som indgår i Frederiksberg Kommunes logo (og bænke), og som jeg har lagt mærke til spreder sig langt uden for kommunens anvendelse.

Jeg kan i bybilledet se en stigende tendens til, at Frederiksberg indgår i produktnavne – man vil med andre ord gerne skilte med, at man er lokal. Årsagen er formentlig den stigende lokalpatriotisme – og at Frederiksberg-navnet og brandet er stærkere end nogensinde. Frederiksberg har den klassiske elegance – men er også blevet væsentlig mere urban i de senere år. En udvikling, som jeg tror og håber på, vil fortsætte. Det gør nemlig byen mere spændende at færdes i, og tiltrækker købestærke turister og borgere fra andre dele af landet. Hvilket igen giver øget omsætning i byens mange specialbutikker, restauranter og caféer. Med andre ord en positiv spiral.

Annonce


Jeg kan i bybilledet se en stigende tendens til, at Frederiksberg indgår i produktnavne – man vil med andre ord gerne skilte med, at man er lokal. Årsagen er formentlig den stigende lokalpatriotisme – og at Frederiksberg-navnet og brandet er stærkere end nogensinde.

Therese Waltersdorff


Hvad er egentlig vigtigt for dig som Frederiksberg-borger? Er det vigtig for dig, at der også i fremtiden er butikker på Frederiksberg? Og at handelsstrøgene, som vi kender og elsker dem, overlever i fremtiden? Hvordan mon det ville se ud, hvis det ikke var tilfældet? Og hvad ville det gøre for bylivet?

Personligt har min begejstring for Frederiksberg, som vi kender og elsker den, været stigende i de seneste par år. Jeg har en oplevelse af, at det er tilfældet for langt de fleste. At vi oplever en by, som i stigende grad følger med udviklingen, og som derfor matcher vores forventninger og ønsker til en moderne by, der har de tilbud, som vi har behov for.

Ligesom vi i mange år har set produkter, der med store bogstaver skildrer med '(Hand)made in Britain' og 'Made with Pride in the USA', er der også en stigende tendens til, at navnet Frederiksberg indgår i mange produkter og restaurationer. Jeg nævner i flæng:

- Frederiksberg Ølbar

- Frb Rådhuskælder

- Frederiksberg Bryghus

- Frederiksberg-tartelet

- Frederiksberg-brød

- Honning fra Frederiksberg Have

- Frederiksberg-vindue

- Frederiksberg-bænk

- Frederiksberg-brochen

- Frederiksberg smørrebrød

Jeg tror og håber, at vi vil se mere af den type cobranding i fremtiden. Jeg er nemlig overbevist om, at det styrker vores selvopfattelse som en bydel, man er stolt over at være en del af. Indirekte er det vel også en invitation til at støtte det lokale.

Hvis du skulle gøre din indflydelse gældende via dine køb og gerninger, og dermed påvirke vores allesammens Frederiksberg, hvad ville du så gøre?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Byliv

Ingen sankthans i Frederiksberg Have

Annonce