Annonce
Debat

Vi skal selvfølgelig ikke forbyde 97 procent af bilerne at køre på Frederiksbergs veje

Tvang og forbud er ikke vejen til en grønnere transport, mener Nikolaj Bøgh. Foto: Bo Børresen

Debat: I en artikel på frederiksbergliv.dk 28. maj fremgår det, at Radikale Venstre vil have indført nul-emissions-zoner på Frederiksberg, hvor der kun må køre elbiler.

Vi har netop vedtaget en meget ambitiøs plan for ren luft og har i forvejen en målsætning om at blive Danmarks elbilby nummer 1. Så vi er enige om målet, men langt fra om vejen dertil.

For det er stadig kun omkring tre procent af bilerne, der er elbiler, og naturligvis skal vi ikke forhindre de resterende 97 procent i at køre på Frederiksbergs veje. En bil er en af de største investeringer, en familie kan lave, og at tænke sig, at vi pludselig skulle forhindre langt størstedelen af Frederiksbergs bilejere i at køre i deres bil visse steder på Frederiksberg, forekommer utroligt urimeligt og bebyrdende over for mennesker, som måske ikke har råd til at anskaffe sig en elbil endnu.

Annonce


Frederiksberg skal være Danmarks elbilby nummer 1, men det mål opnår vi ved at gøre det så let og attraktivt som muligt af anskaffe sig en elbil.

Nikolaj Bøgh


Ikke desto mindre ønsker regeringen også, at kommunerne skal kunne indføre nul-emissions-zoner, så hvis de radikale efter kommunalvalget får magt, som de har agt, så er det ikke udelukket, at det faktisk er den vej, det går.

Men tvang og forbud er ikke vejen til en grønnere transport. Frederiksberg skal være Danmarks elbilby nummer 1, men det mål opnår vi ved at gøre det så let og attraktivt som muligt af anskaffe sig en elbil – blandt andet ved at sikre, at der maksimalt er 250 meter til en ladestander, at elbiler kan parkere gratis, at kommunen og Movia i de kommende år overgår til at bruge elbiler med mere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Byliv

Ingen sankthans i Frederiksberg Have

Annonce