Annonce
Byudvikling

Vil lukke populær gade for biler: - Tag metroen

Torvegade på Christianshavn. Foto: jan Jeppesen
I Christianshavns Lokaludvalg arbejder man for at gøre Torvegade, der er en af forbindelserne mellem Amager og indre by, bilfri. Gadenettet er ikke skabt til biltrafik, lyder det fra formanden.

AmagerLIV skrev 5. september, at Københavns Kommune arbejder på at gennemføre tre trafikale tiltag, der skal mindske trængsel på veje og cykelstier, når jordtransporterne skifter destination fra Nordhavn til Lynetteholm.

Kommunen vil blandt andet øge bilisternes incitament for at køre over Langebro, og på den måde aflaste og reducere antallet af jordtransportere og andre køretøjer via Knippelsbro og Torvegade.

Men står det til Christianshavns Lokaludvalgs formand, burde al biltrafik hen over Torvegade på Christianshavn stoppes. På den måde skal cyklister og busser have fortrinsret på vejen, der slet ikke er bygget til den store mængde trafik, den udsættes for, lyder det fra Christianshavns Lokaludvalgs formand, Poul Cohrt.

Annonce

- Vi har i mange år har haft et fast punkt om, at arbejde for et bilfrit torv. Og vi har et udmærket metrosystem, som folk kan benytte i stedet for bilen, siger Poul Cohrt.

Vi har i mange år har haft et fast punkt om, at arbejde for et bilfrit torv. Og vi har et udmærket metrosystem, som folk kan benytte i stedet for bilen

Poul Cohrt, formand for Christiansavns Lokaludvalg

- Der er er mange grunde til at arbejde for en mere bilfri by, for det første skaber bilerne en frygtelig forurening, og ser man på indre by og Christianshavn, så er gadenettet overhovedet ikke skabt til biltrafik. Det er skabt i en tid, hvor man kørte rundt i hestevogn, hvis man overhovedet havde den slags. De fleste gik på deres futter, og bevægede sig ikke ud over et par hundrede meter fra deres hjem, siger Poul Cohrt.

Forbinder Amager

Poul Cohrt fortæller, at Kommunen har bragt et rådgivningsfirma på projektet, som skal arbejde på at forbedre trafikmiljøet på Torvegade.

På baggrund af møder med lokaludvalget og borgerne, er der udarbejdet en indstilling til Teknik- og Miljøforvaltningen, som skal behandles politisk til efteråret. Heriblandt oplæg, der i forskellige grader foreslår at stoppe den private bilisme hen over torvet helt, eller reducere den ganske betydeligt, oplyser Poul Cohrt.

Men den idé møder modstand hos formanden hos Amager Øst Lokaludvalg, Susanne Møller fra Konservative.

- Det duer bare ikke. Det hjælper ikke noget på det globale klimaaftryk. Det kommer i stedet til at gøre livet rigtig surt for rigtig mange folk, siger Susanne Møller (K).

- Folk har brug for at komme frem og tilbage, og det (red. Trovegade) er bare et af de steder, man kan komme fra Amager og ind til byen. Og man kan se, at der i myldretiden er kø både der og over Langebro. Der er mange mennesker, der har brug for at transportere sig, siger Susanne Møller (K).

Torvegade, der løber henover Christianshavn, forbinder Amager til indre by gennem Knippelsbro. Gaden udgør på den måde én af flere trafikforbindelser mellem Amager og København.

Poul Cohrt ser derfor ingen problemer i at stoppe den private bilisme hen over torvet. I stedet burde man tænke på miljøet og benytte den offentlige transport eller cyklen.

- Den generelle idé er, at man kører sin bil hen til den nærmeste metrostation, hvor det er muligt at stille den, hvis ikke man kan komme med tog eller cykel, siger Poul Cohrt.

Risikerer man så ikke at skabe parkeringsproblemer i de pågældende områder?

- Selvfølgelig skal den ene hånd følge med, hvad den anden hånd laver, så der er balance, og folk kan få mulighed for at passe deres arbejde, og samtidig få skabt en så bilfri by, som overhovedet muligt, siger Poul Cohrt.

Annonce
Bydel

Usædvanligt opråb: Kom og parkér jeres cykler her

København

Søndagens coronatal: Tre døde med Covid-19 det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
KULTUR

Tine og Carsten genåbner ikonisk kulturperle: - Det ville jo være synd, hvis der kom en cykelhandler i stedet

Danmark

Løvkvist til DF-årsmøde: Den weekend, Pia Kjærsgaard mistede sit parti

Sport

Chris Anker Sørensen er omkommet efter trafikulykke i Belgien

Samfund

Skilt skrevet på dansk skaber forvirring blandt romaer på Lyngsies Plads

Danmark

14.028 klip i kørekortet på et halvt år: Alt for mange er optaget af mobiltelefonen i trafikken

byliv

Ny hæder til København: Kåret som verdens sikreste by

Byliv

Folkefest på alléen: Årets teaterflise er lagt

Byudvikling

Så er den gal igen: Søjler i skandalebyggeri lever ikke op til brandkrav

Debat

Send ungerne på plejehjem

Københavns fremtid

KøbenhavnLIV inviterer til live-debat 50 dage før kommunalvalget

Byliv

Ikoniske Café Rosenhaven lukkes efter hård kamp: Det gør ondt at sige farvel

Byudvikling

Det er nu eller aldrig: Halvdelen af Bispeengbuen skal rives ned

Annonce